Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. apr MYTOLOGIENS NARRER
2. apr CASANOVA
3. apr BILLEDSTRIDEN
4. apr EDITH SÖDERGRAN
5. apr MYTISKE OVERSVØMMELSER
6. apr THESEVS
7. apr KORSFESTELSENS PARADOKS
8. apr BUDDHAS FØDSELSDAG
9. apr RABELAIS
10. apr KAHLIL GIBRAN
11. apr FORTUNA
12. apr GAGARIN
13. apr SONGKRAN
14. apr SOMMERDAGEN
15. apr MYTEN TITANIC
16. apr MAGNUS ORKNØYJARL
17. apr CAVAFY
18. apr SYNDEBUKKEN
19. apr LORD BYRON
20. apr HITLER
21. apr ROMAS GRUNNLEGGELSE
22. apr DEN EVIGE JØDE
23. apr ST. GEORG OG DRAGEN
24. apr TROJANSK HEST
25. apr EVANGELISTEN MARKUS
26. apr HAMLET
27. apr CARLOS CASTANEDA
28. apr FLORA
29. apr KATARINA AV SIENA
30. apr VALBORGSNATT

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
BUDDHAS FØDSELSDAG
Mytene om Buddhas forrige liv og hans fødsel inn i dette.
Siddharta Gautama ble født under et tre, senere skulle han bli opplyst under et tre, meditere under trær og dø mellom trær. Som nyfødt erklærte han at han var tilværelsens fremste vesen. Flere buddhistiske tradisjoner mener at dette var 8. april. Det fortelles at Siddharta vendte seg mot øst der solen står opp, for å fortelle at nå begynner noe nytt. Men i India er begynnelser og slutter relativt. Dette er av fortellingene om Buddhas forrige liv:

Da Vessantara var nyfødt, holdt han hånden sin mot moren og ba om noe han kunne gi bort. Hun ga ham tusen mynter, som han ga videre. Da gutten ble fem, fikk han av faren et halskjede med hundre tusen mynter. Vessantara ga det straks til en tjener. Tjeneren forsøkte å gi det tilbake til foreldrene, som nektet − det som er gitt, er gitt. Da gutten var åtte, lå han på sengen sin og tenkte at alt han til da hadde gitt, bare var noe han selv hadde overtatt. Nå ville han gi bort noe av sitt eget. ”Hvis noen trenger hjertet mitt, vil jeg kutte brystet mitt åpent og rive det ut.” Dette var så revolusjonerende tanker at det ble jordskjelv og torden, stormer og orkaner. Som ungdom arvet han en del av kongedømmet og stiftet familie. Han rådet også over en hvit elefant med magisk evne til å skape regn. I nabolandet var det tørke, og det kom utsendinger derfra og spurte om å få elefanten. Vessantara sa ja. Det ble uro i befolkningen, og protestene mot at prinsen hadde gitt bort et dyr av nasjonal verdi førte til at kongen ikke hadde noe annet valg enn å forvise sin sønn. Men Vessantara rakk å gi bort 700 elefanter, hester, vogner og andre skatter til de ubemidlede før han tok med seg familien i eksil. På reisen ga han bort vognen og hestene sine, så ga han bort barna sine som slaver, og til slutt kona, til en som hadde tryglet om henne. Det viste seg imidlertid at dette var guden Indra i forkledning, som ville sette en stopper for den ekstreme generøsiteten. Vessantara fikk nå tilbake sin hustru. Men Indra sa at gudene så hans gavmildhet og gledet seg, og fortalte ham at han i neste liv ville bli en buddha, en oppvåknet-

I en annen fortelling fra tidligere Buddha-liv er han elefant som sager han av sine egne støttenner og gir bort. Her skal det bankes inn at vi bokstavelig talt skal gi av oss selv. Idealet henger høyt, slik det gjør i Koranen, som taler om ”å gi bort av det man har, om det enn er kjært, til slektninger, faderløse og fattige, veifarende og tiggere”. Jesus er like kompromissløs: ”Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi alt til de fattige.”

Dronning Mahamaya gikk til foten av et stort sala-tre i hagen Lumbini og tok i en gren. Da kjente hun veene. I det hun fødte, kom fire guder med et nett av gull og tok imot barnet, satte det ned på jorden og sa at hun kunne glede seg, for hun hadde nettopp nedkommet med en mektig sønn. Forsiktig ble han lagt på bakken av de fire, men reiste seg, gikk syv skritt og erklærte at han var tilværelsens fremste vesen og at dette ville bli hans siste gjenfødsel. Guder og mennesker tilba ham da med velduftende blomsterkranser. Buddha stoppet på det syvende skrittet og sa med guddommelig stemme: – Jeg er verdens herre! Og brølte som en løve.

Fødselen av en verdensfrelser er av kosmisk betydning og blir fulgt av ritualer og begivenheter det er vanskelig å forstå den umiddelbare meningen med. For Jung symboliserer gudebarnet bevissthetens fødsel, fremtidig frelse, barnet i oss alle som fødes da vi transformeres fra søvngjengeraktige vesener som følger konvensjonene til nettopp opplyste – buddhaer.

Hovedtrekkene i Buddhas livshistorie er velkjent: Prins Gautama vokser opp i luksus, blir spådd at han vil forlate verden dersom han ser fire tegn; sykdom, alderdom, død og askese, og blir derfor beskyttet i palasset. Men han oppdager disse lidelsene likevel, forlater hjemmet og alt han har og slutter seg til selvplagere. Etter en tid forstår han at dette ikke fører frem og finner en middelvei mellom sanselig nytelse og askese. Han setter seg så under et tre, og gjennom dypmeditasjon en hel natt går han opp i nirvana, endelig frigjøring fra uvitenhet og lidelse, og erkjenner gjennom det faktisk er oppnåelig for alle levende. Så sprer han sin lære.

En lære uavhengig av trosforestillinger. Det er bakgrunn for at folk i vesten har en forestilling om at buddhismen ikke er en religion men en teknikk for selvutvikling. Det har sin bakgrunn i at buddhistene møtte den kristne misjonen ved å alliere seg med gresk filosofi og rasjonalisme, og at noen vitenskapsmenn i den senere tid har hevdet at trekk ved buddhismen kan gå sammen med et vitenskapelig verdensbilde.

Fortellingene om Buddhas fødsel tilsier at buddhismen er en religion så god som noen, har fellestrekk med andre religioner og er basert på myten om det ene mennesket som levde og virket i historien. Men buddhismen er likevel spesiell i den forstand at den ser på sin lære bare som et middel til å nå et mål. Buddha sier: Når en elv blir krysset, fortsetter vi ikke å dra flåten med oss gjennom skogen, men forlater den på elvebredden. Med andre ord: En religion er ikke til for sin egen skyld, men for å hjelpe oss til å våkne opp.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161023

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no