Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. des POSEIDON
2. des OPPVÅKNINGENS HELLIGE TRE
3. des ROBERT LOUIS STEVENSON
4. des ATHENE
5. des SCHOLEM OG KABBALA
6. des ST. NIKOLAS – EN HELGENS VEKST OG FALL
7. des DEMETER OG HENNES GUDDOMMELIGE SORG
8. des MARIA HIMMELDRONNING
9. des JOHN MILTON OG DET TAPTE PARADIS
10. des NOBEL
11. des HALLELUJA
12. des JULESTJERNENS DAG
13. des LUCIA
14. des NOSTRADAMUS
15. des STILLHET, MUSIKK OG SITTING BULL
16. des LAS POSADAS
17. des LASARUS
18. des VÅR FRUE AV ENSOMHETEN
19. des ROBINSON CRUSOE
20. des SATURNALIA – TIL MINNE OM GULLALDEREN
21. des TOMASEVANGELIET
22. des SOLVERVSMYTER
23. des CHARLES DICKENS’ JULEEVANGELIUM
24. des JULAFTEN
25. des BAK JULEEVANGELIET
26. des STEFANUS – DEN FØRSTE MARTYR
27. des JOHANNESEVANGELIET
28. des DE USKYLDIGE BARN I BETLEHEM
29. des RA
30. des KIPLINGS BARNDOMSMYTE
31. des MYTISK TID

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
KIPLINGS BARNDOMSMYTE
Kipling og Jungelboken om å vokse opp blant dyr. Fortellinger om virkelige barn som er blitt overlatt.
Rudyard Kipling ble født i Bombay 30. desember 1865. Som seksåring ble han sendt til England, der han ble oppdratt med spanskrør, bibel og trusler om helvete. Han ble skadet psykisk og kom aldri over det, skildret i den selvbiografiske romanen ”Lyset som sloknet.” Men etter tålmodig arbeid fant han frem til en essens i seg selv, og på den bygget han sitt liv og sin diktning. Som 23-årig journalist skrev han om den engelske soldatens møte med India og kom frem til at øst er øst og vest er vest, og aldri skal de to møtes. Men han motsa seg selv. Hans hovedbidrag i litteraturhistorien er utenkelig uten dette møtet.

Mowgli, et menneskebarn, slipper unna bengaltigeren Shere Khan og havner hos et ulvepar som nettopp har fått egne valper. De adopterer Mowgli, og beskytter ham mot tigeren. Han får to faddere også, bjørnen Baloo og panteren Bagheera. Ti år senere har Mowgli lært seg til å leve etter jungelens lov. I mellomtiden har Shere Khan fått de yngre ulvene til å forakte ham. Bagheera råder Mowgli til å få tak i ilden fra menneskelandsbyen. Ulvene som holder med tigeren, angriper Mowgli, som forsvarer seg med en brennende gren. Han hamler opp med motstanderne, men forstår at han ikke hører hjemme der. Før han forlater dyrenes verden, lærer Baloo ham mesterordene for å kommunisere med jungelens dyr. Apefolket sier de vil ha ham som leder. Baloo og Bagheera advarer ham, men for sent. Apene kidnapper Mowgli, som imidlertid husker de magiske mesterordene, og ber en rovfugl om å melde fra til Baloo og Bagheera. Baloo ber pytonslangen Kaa om hjelp, og de beseirer apene og redder menneskevalpen.

Mowgli drar til landsbyen og blir tatt vare på av mennesket Messua og hennes mann, som tror Mowgli er deres egen sønn som en gang ble tatt av en tiger. Mowgli lærer å oppføre seg og snakke. Men snart hører han at Shere Khan planlegger hevn. Han gjør seg til uvenner med menneskejegerne ved å kritisere deres tåpelige historier om dyrene i jungelen. Det kommer til kamp mellom jegere og jungelens dyr. Mowgli havner på dyrenes side og får hjelp av en elefant til å ødelegge landsbyens marker. Menneskene må forlate landsbyen, jungelen overtar.

Mowgli blir 17 år og rastløs. Han finner tilbake til Messua, som nå har et eget barn, mannen hennes er død. Til dyrene forteller han at ilden brenner inne i ham. Hans dyrevenner råder ham til å komme seg til sine egne, og endelig drar han tilbake til menneskene for godt.

Det fins mange legender om overgitte barn som blir helter: Både Moses og Oidipus ble satt ut av foreldrene sine, men begge ble funnet og oppdratt av mennesker. Tarzan ble oppdratt av apene, Romas grunnleggere Romulus og Remus av ulver og Semiramis, som grunnla Babylon, av fugler. Spenningsfeltet mellom forlatte menneskebarn og dyrene som tar seg av dem, er et mytisk tema. Men det fins også virkelige barn som er blitt overlatt, enten til dyrene eller til seg selv.

Peter villgutten kom naken ut av skogen på 1700-tallet og ble en attraksjon ved kongens hoff. Han levde i 60 år, ble beskrevet av en samtidig som mer orangutang enn menneske og lærte tre ord i hele sitt liv Peter, kong og George.
Victor fra Aveyron, trolig et barn forlatt av foreldrene, ble funnet da han vandret i skogene i Sør-Frankrike på slutten av 1700-tallet. Han ble tatt hånd om, rømte og ble grepet igjen. Han var 12 år gammel, kunne ikke snakke og hadde arr. Det ble skrevet bok og teaterstykke om ham. Dette skjedde under opplysningstidens debatt om hva som skilte mennesket fra dyrene. Victor var det ideelle forskningsobjektet. En lege forsøkte forgjeves å sivilisere ham. Han døde 40 år gammel på en institusjon i Paris.

Kamala var åtte år og var blitt diet av ulver i den indianske jungelen til hun ble fanget i 1920. Hun lærte seg noen få ord og levde i ni år til.

Den mer berømte Kaspar Hauser på 1800-tallet var blitt holdt innelåst i en kjeller i 16 år, og trodde han var det eneste mennesket i verden. Det var vanskelig å lære ham noe, og han ble snikmyrdet. Mytekalenderen 26. mai handler om ham.

I en by i USA på slutten av 1970-tallet viste det seg at en far hadde holdt Genie innelåst i et lite rom i tolv år. Nå var hun litt over 13. Faren pleie å slå henne mens han knurret. Ifølge moren fikk Genie aldri høre en menneskestemme, og hennes eneste kontakt med andre mennesker var da hun ble fôret eller slått. Bortsett fra litt papir og plast som hun lekte med, hadde hun ingenting å se på, røre ved eller gjøre. Moren klarte til slutt å rømme og ta barnet med seg. Faren tok sitt liv samme dag han skulle i retten tiltalt for barnemishandling. Genies språk har ikke kommet utover barnestadiet.

Det har vist seg så å si umulig å restituere de overgitte barna til det vi oppfatter som et meningsfullt menneskeliv. Vi er avhengige av å bli tatt vare på. Skogen, jungelen, dyr eller perverse fedre representerer alle døden på kortere eller lengre sikt. Dette er ingen kritikk av legenden i Jungelboken, for den bruker dyreoppdragelsen som et tenkt spenningsfelt, beveger seg i en dimensjon der dyrene kan snakke og er symboler for menneskelige egenskaper. Det ville vært like absurd å kritisere Mikke Mus for å være en utypisk gnager. Men det kan være interessant å minne om Kiplings selvbiografiske fortelling ”Lyset som sloknet.” Det er for sent å få seg en ny barndom, men aldri å dikte opp en. Og noen ganger kan det være nødvendig å dikte for å overleve.

Den moderne myten i Jungelboken er blitt tatt imot med åpne armer av flere generasjoner barn, fordi det er en spennende og fantasifull fortelling, men også fordi vi intuitivt identifiserer oss med en forlatt seksåring og drømmer oss til det livet han aldri kunne få.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161231

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no