Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. des POSEIDON
2. des OPPVÅKNINGENS HELLIGE TRE
3. des ROBERT LOUIS STEVENSON
4. des ATHENE
5. des SCHOLEM OG KABBALA
6. des ST. NIKOLAS – EN HELGENS VEKST OG FALL
7. des DEMETER OG HENNES GUDDOMMELIGE SORG
8. des MARIA HIMMELDRONNING
9. des JOHN MILTON OG DET TAPTE PARADIS
10. des NOBEL
11. des HALLELUJA
12. des JULESTJERNENS DAG
13. des LUCIA
14. des NOSTRADAMUS
15. des STILLHET, MUSIKK OG SITTING BULL
16. des LAS POSADAS
17. des LASARUS
18. des VÅR FRUE AV ENSOMHETEN
19. des ROBINSON CRUSOE
20. des SATURNALIA – TIL MINNE OM GULLALDEREN
21. des TOMASEVANGELIET
22. des SOLVERVSMYTER
23. des CHARLES DICKENS’ JULEEVANGELIUM
24. des JULAFTEN
25. des BAK JULEEVANGELIET
26. des STEFANUS – DEN FØRSTE MARTYR
27. des JOHANNESEVANGELIET
28. des DE USKYLDIGE BARN I BETLEHEM
29. des RA
30. des KIPLINGS BARNDOMSMYTE
31. des MYTISK TID

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
LASARUS
De to fortellingene om Lasarus: Jesu vekker opp en død mann, og den rike kommer til helvete fordi han er rik.
Fire kilometer øst for Jerusalem ved veien til Jeriko ligger forstaden Al-Azaria, oppkalt etter Lasarus. Det er den samme som i evangeliene heter Betania. Her er det nå en katolsk kirke restaurert på 1600-tallet, en greskortodoks fra 1950-årene, et benediktinerkloster og noen tusen fastboende. Et sted blant klippene kan man gå 24 trappetrinn nedover til graven der Lasarus lå da han var død – før Jesus gjorde ham levende igjen.

På slutten av 300-tallet var Lasaruskulten omfattende. Hans minnedag er 17. desember. Han er skytshelgen for slaktere, kirkegårdsgravere og tiggere og for leprasykehus. Han var bror av Marta og Maria. De tre levde i Betania og var venner av Jesus. Det er to fortellinger om Lasarus. I Lukasevangeliet figurerer han i en lignelse:

Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i luksus. Utenfor porten hans lå den fattige Lasarus, full av verkende sår, og berget livet med å spise det som falt fra den rikes bord. Lasarus døde, og englene løftet ham til himmelen. Den rike døde også, men da han slo øynene opp i dødsriket, fant han seg selv i pine. Langt borte så han Lasarus sitte i Abrahams fang. Han ropte og ba Abraham forbarme seg og sende bort Lasarus for at han skulle svale den rikes lepper med fingeren sin dyppet i vann. Men Abraham svarte: ”Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. Dessuten er det en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen heller fra dere til oss.” Da ba den rike om at det skulle bli sendt en advarsel til hans fem brødre, så de skulle kunne skikke seg slik at de ikke kom i samme pine som ham selv. Men Abraham sa: ”De har Moses og profetene, de får høre på dem.”

Evangelisten Johannes har skrevet den virkelig spektakulære fortellingen om Lasarus. Om det dreier seg om den samme Lasarus, er ikke sikkert, men tradisjonene har villet det slik.

Lasarus var blitt syk. Søstrene sendte bud etter Jesus. Jesus svarte: ”Denne sykdommen fører ikke til døden, men til Guds ære. For ved den skal Guds Sønn bli herliggjort.” Og til disiplene: ”Vår venn Lasarus har sovnet, men jeg går og vekker ham.”

Jesus fikk vite at Lasarus allerede hadde ligget fire dager i graven. Marta sa: ”Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død.” ”Din bror skal stå opp,” svarte Jesus. ”Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.” Søsteren Maria kastet seg ned for føttene hans og sa: ”Herre, hadde du vært her, ville ikke broren min vært død.” Hun og andre besøkende gråt, og Jesus sa: ”Hvor har dere lagt ham?” Graven var en hule, det lå en stein foran åpningen, og Jesus sa: ”Ta steinen bort!” ”Herre,” svarte Marta, ”det lukter allerede av ham. Men Jesus ba henne: ”Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?” Steinen ble løftet bort og Jesus ba: ”Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, slik at de skal tro at du har sendt meg.” Så ropte han høyt: ”Lasarus, kom ut!” Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet.

Om søsknenes skjebne etter Jesu himmelfart foreligger to tradisjoner. I øst ble det fortalt at jødene i Jaffa plasserte ham i en lekk båt sammen med søstrene og satte båten på havet, men at de mirakuløst strandet på Kypros, der Lasarus ble biskop og levde til han bøe gammel. I Larnaca ligger derfor en vakker og velholdt Lazarus-kirke fra 900-tallet med et klokketårn fra 1857.

En annen legende forteller at båten havnet i Provence. Søsknene misjonerte hver for seg, og Lasarus ble den første biskop av Marseille. Byen hevder fortsatt å være i besittelse av Lasarus’ hode.

Ordet lasaron er blitt til av den første fortellingen, lasarett av den andre. Selve navnet Lasarus betyr ”hjulpet av Gud.” Begge fortellingene beretter om en kompromissløs Jesus. Gjennom den første historien presiserer Jesus igjen at Gud har omsorg for alle mennesker uansett stand – også tiggere. Rett før han forteller lignelsen, sier han: ”Ingen slave kan tjene to herrer. Han vil hate den ene og elske den andre eller holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon.”

Den rike mannen er ikke slem eller korrupt, det står ikke at han forakter de fattige, ikke engang at han er arrogant. Nei, han er bare rik. Han har bare ikke øye for at rett utenfor hans egen dør forsøker et medmenneske å overleve ved å spise avfall. Den rike mannens eneste synd er at han ikke ser, ikke gjør noe, men tjener Mammon. Det går ikke an å tjene Mammon og Gud samtidig, går ikke an å være en rik kristen. Dette er et absolutt.

Den hellige Antonius, eremitten som 300 år senere skulle komme til å stifte klostervesenet, ga hele arven sin til de fattige, bortsett fra en liten sum som skulle forsørge søsteren. Slik ivaretok han det kristne fattigdomsidealet. Men ikke så mange andre har snakket altfor høyt om denne kompromissløsheten. Årsaken er åpenbar. Som Lukas skriver at fariseerne ikke likte denne historien fordi de ganske enkelt var meget pengekjære. Jesus krever alt. Til gjengjeld fremstår overraskende muligheten at døden kan beseires, selv etter at alt håp er ute.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161231

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no