Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. des POSEIDON
2. des OPPVÅKNINGENS HELLIGE TRE
3. des ROBERT LOUIS STEVENSON
4. des ATHENE
5. des SCHOLEM OG KABBALA
6. des ST. NIKOLAS – EN HELGENS VEKST OG FALL
7. des DEMETER OG HENNES GUDDOMMELIGE SORG
8. des MARIA HIMMELDRONNING
9. des JOHN MILTON OG DET TAPTE PARADIS
10. des NOBEL
11. des HALLELUJA
12. des JULESTJERNENS DAG
13. des LUCIA
14. des NOSTRADAMUS
15. des STILLHET, MUSIKK OG SITTING BULL
16. des LAS POSADAS
17. des LASARUS
18. des VÅR FRUE AV ENSOMHETEN
19. des ROBINSON CRUSOE
20. des SATURNALIA – TIL MINNE OM GULLALDEREN
21. des TOMASEVANGELIET
22. des SOLVERVSMYTER
23. des CHARLES DICKENS’ JULEEVANGELIUM
24. des JULAFTEN
25. des BAK JULEEVANGELIET
26. des STEFANUS – DEN FØRSTE MARTYR
27. des JOHANNESEVANGELIET
28. des DE USKYLDIGE BARN I BETLEHEM
29. des RA
30. des KIPLINGS BARNDOMSMYTE
31. des MYTISK TID

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
ST. NIKOLAS – EN HELGENS VEKST OG FALL
Nikolas utvikling fra biskop i Myra i Lilleasia på 300-tallet til julenisse med reklametegnet rød drakt.
Det begynte med en Nikolas som levde på 300-tallet i Lilleasia på et sted som het Myra. Det kan bekreftes historisk. Alt annet som fortelles om ham er eventyr, men det er nettopp disse eventyrene som har festet seg i vår hukommelse og påvirket våre vaner.

Det fortelles at Nikolas’ foreldre døde av pest, og at Nikolas ga bort hele arven til de fattige. Han valfartet til det hellige land, kom tilbake og ble biskop. Kristendomsforfølgelsene nådde Myra. Nikolas ble fengslet og mishandlet, deltok på kirkemøtet i Nikea og døde rundt 350. Året er usikkert men datoen skal være sikker: 6. desember. Derfor er det i dag Sankt Nicholas-dag i den katolske og ortodokse kirke.

Kulten av ham begynte i Hellas og spredte seg derfra. Han er skytshelgen for mange yrkesgrupper, blant annet diktere, parfymefabrikanter, sjauere, spritbrennere, studenter og pantelånere – og han beskytter mot falske anklager og væpnet ran. Men først og fremst er han kjent som giveren av de gode gaver.

Det er noen fantastiske legender om den hellige Nicholas. De går over stokk og stein. Det ble sagt at han var asketisk allerede som spedbarn. Han diet sin amme bare på onsdager og fredager. Det syntes han fikk være nok nytelse.

Som ung mann skal han ha hjulpet folk i nød, særlig skibbrudne, stillet sulten til de hungrende og stått bak en rekke undere, spesielt brydde han seg om fattige mennesker og folk i livsfare. Det skal ha skjedd mens han levde, men også som ånd etter sin død. Nicholas-legendene ble fortalt rundt hele Middelhavet. Denne er fra Nord-Afrika:

Tre studenter var på reise, og da natten falt på, tok de inn på et herberge. Verten og hans kone trodde at de hadde penger på seg, og drepte dem. Likene ble partert og gjemt i en tønne med saltlake. Da kom Nikolas forbi, forkledd som tigger, tok inn på herberget og tvang ekteparet til å tilstå. Deretter vakte han de tre tilbake til livet.

Denne myten blir brukt i franske Nikolas-spill og sanger. Nikolas selv kommer aldri i vansker, og han forsvinner og dukker opp igjen plutselig. Dette gjør ham annerledes enn andre helgener. Han minner om en djinn, en god ånd fra Tusen og én natt.

På 1200-tallet hadde de tyske klosterskolene lenge feiret ”de uskyldige barns dag” til minne om de som måtte dø da Herodes lot alle barn under to år drepe. For at feiringen ikke skulle bli for ensidig trist og tragisk trengtes et godhetens redskap for å veie opp, en som kunne gi vergeløse barn trygghet og trøst. Da tar de frem den gamle Nicholaslegenden. Slik dukket en figur utkledd som Nikolas i gammeldagse bispeklær opp og delte ut gaver ved slutten av skoleåret. Det begynte med en liten mynt, deretter ble det andre smågaver. På 1400-tallet flytter gavetradisjonen seg ut av skolegårdene og finner veien inn i hjemmene. Nikolas er stadig avbildet med et skip, han er knyttet til skipsfarten fordi han skal ha reddet skibbrudne i nød. Barna skal derfor sette ut et leke-skip, og om morgenen er det fylt av søtsaker. I Holland brukte de en tresko, for en tresko ligner jo en liten båt. Franske nonner skulle ordne Nicholasgaver til barn, tradisjonen var da etablert med at de skulle få gaver i sko, men de fant det mer hensiktsmessig og enklere og billigere å strikke strømper. Derfra kommer tradisjonen med morgengaver i strømper.

I Nord-Europa ble han etter hvert assosiert med nissen, og hvem er nissen? Jo, gårdsånden som passet på dyrene, og som man måtte ofre mat til på mørkenatten for at det skulle gå bra i fjøset. Nisse er et kjælenavn for Nils, som er en fornorskning av nettopp Nikolas. Nikolastradisjonen overlevde reformasjonen. I protestantiske Nederland feires helgenen, som der heter Sinterklas, fortsatt i dag 6. desember. På 1700-tallet tok nederlandske emigranter med seg Sinterklas til Amerika, der han ble amerikanisert til Santa Claus, og 6. desember, gavedagen, ble flyttet til juledagen. I Holland hadde han hatt en tjener, Svartepetter, som klatret ned pipen med gaver. I Amerika måtte han klare dette selv. Dermed ble Svartepetter ledig, og arbeidsledighet er jo roten til alt vondt, og det gikk også galt, Walt Disney engasjerte ham som skurk.

Den amerikanske teologiprofessor Moore skrev et dikt til sine barn, og det ble, uten at Moore visste om det, publisert. Diktet er laget av en snill og fantasifull far, og forteller at Santa Claus kommer farende gjennom luften i en slede trukket av åtte små reinsdyr på julaften. Han har hvitt skjegg, er kledd i pels fra topp til tå, er liten og røyker en hollandsk krittpipe. I 1863 ble diktet illustrert av avistegneren Tomas Nast i julenummeret av magasinet Harper’s Weekly. Dette bidro vesentlig til dagens forestilling om julenissen. Nast fant opp julenissens verksted og julenissen som satt og leste barnas ønskelister på Nordpolen. Men skikkelig sving på figuren ble det først i 1931, da Coca-Cola engasjerte reklametegneren Haddon Sundblom for å hjelpe selskapet med julekampanjen. Da fikk julenissen rødfargen, de høye støvlene, det brede skjegget og de hvite pelskantene på lue og krave. Han står lent inntil en peis og finner et brev fra Jimmy med en oppfordring om å ta seg en pause og en flaske leskende Coca-Cola som Jimmy vennlig har satt ved siden av. Det er denne versjonen av Sankt Nicholas barn møter på kjøpesentrene overalt i verden.

Vi har ikke lenger bruk for Sant Nikolas til å redde oss i tilfelle forlis, for vi er forsikret. De fattiges helgen er blitt cocacola-helgenen som beskytter det vi holder som noe av det helligste, i hvert fall i praksis: shoppingen.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161231

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no