Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. feb ZARATHUSTRA
2. feb KYNDELSMESSE
3. feb SHINTO
4. feb BØNNER FOR BUDDHA
5. feb DEN HELLIGE AGATHE AV CATANIA
6. feb SAMISKE MYTER
7. feb UTOPIA
8. feb GIORDANO BRUNO
9. feb REGNDANSERNES HEVN
10. feb ØDELEGGELSENS EVANGELIUM
11. feb SANGEN OM BERNADETTE
12. feb CHARLES DARWIN OG MENNESKETS AVSTAMNING
13. feb DIONYSOS
14. feb VALENTINSDAGEN
15. feb SOKRATES
16. feb ONESIMOS – SLAVENES HELGEN
17. feb GERONIMO
18. feb LUTHER OG BIBELEN
19. feb HAMSUN
20. feb DYLAN THOMAS
21. feb HORUS’ ØYE
22. feb ST. PETER
23. feb LYKTEFESTIVALEN
24. feb DEN TRETTENDE APOSTEL
25. feb NUT OG DØDEBOKEN
26. feb VICTOR HUGO
27. feb MIRABAI
28. feb KALEVALA
29. feb SKUDDÅRSDAGEN. EROS OG PSYKE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
SHINTO
Den shintoistiske skapelsesmyten, om hvordan alt ble til og om hvordan døden kom inn i verden.
I dag begynner Setsubun, japansk for at våren er i anmarsj. Dermed må de onde åndene ut. For noen århundrer siden sørget man for det ved å brenne tørre fiskehoder for å skremme demonene bort med lukten. Nå for tiden åpnes dører og vinduer mens det kastes ristede soyabønner rundt omkring og ropes ”Djevler vekk, lykke kom.” I senere år er det også blitt populært å samle seg på offentlige steder for å kikke på at kjendisene utfører bønneritualet.

”Shinto” er japansk statsreligion. Tilhengerne tror at for nesten 3000 år siden sendte solgudinnen Amaterasu sitt barnebarn til jorden for å bli Japans første hersker. Dette betyr at den japanske keiserfamilien ikke er utvalgt av gudene, som andre kongelige slekter – de ER guder. Dagens myte handler om solgudinnens bestefar, shintoismens mytiske helt.

Det kan synes merkelig at shintoismen er religion i et land der flertallet av befolkningen også er praktiserende buddhister. Men å tilhøre flere religioner på én gang, at det bare er vi som ikke er vant til det. Shinto betyr ”Guds veier” og har sin opprinnelse i dyrking av naturguddommer: Hellige vesener bodde i fjell og fosser og lunder. Etter hvert ble de til personer og fikk navn.

Universet var først en flytende frømasse. Det lette fløt oppover og formet himmelens høye slette, gudenes bolig. Det tyngre havnet nede og ble til jorden. Fra en hvit sky oppsto Himmelsentrets Herre og to guder til. Fra jorden sprang den første planten frem, et rødt skudd som banet seg vei til himmelen og der skapte ”Hyggelige eldre prins av det røde skudd” og ”Evig himmelbeståer”. Nå var det altså fem guddommer tilsammen, alle usynlige ånder uten fysisk form. Ut av dette kom syv generasjoner guder, den siste besto av Izanagi og Izanami.

Himmelen var et vakkert område som lignet Japan. Under jorden lå Yomi, de dødes og demonenes mørke land. Ned den regnbuen kom Izanagi og Izanami og så på hverandre med begjær. I bryllupsritualet gikk hun fra venstre mot høyre rundt en søyle, mens han gjorde omvendt. Da de kom til syne for hverandre på den andre siden av søylen, så de hverandres skjønnhet. Da ropte hun ut av begeistring, og han også. Straks etterpå bebreidet han henne for å ha ropt først, det var upassende for hennes kjønn. Izanami fødte et barn formet som en purre. Paret ble brydd og la avkommet i en sivbåt de satte ut på vannet. De andre gudene fortalte at det merkelige avkommet ene og alene skyldtes at Izanami hadde gitt lyd fra seg før sin mann under søyleritualet. Paret tok da bryllupsseremonien om igjen. Denne gangen holdt Izanami kjeft og lot mannen gi lyd fra seg først. Izanami fødte nå Japans åtte største øyer, de små øyene dannet seg selv av bobler i vannet. Da faren fikk se barna sine, øyene, gjennom morgentåken, pustet han dypt og klarnet luften. Pusten hans ble til vindguden. Paret skapte nå risen, elvene og trærne. Men da Izanami skulle gi liv til ildguden, brente hun seg til døde.

Izanagi ble rasende. I bitter anger på å ha avlet frem Ildguden, dro han sverdet og delte barnet i tre deler. Dråper av ildgudebarnets blod ble steiner i den store elven som flommet over himmelen, og som nå kan ses som stjernene i melkeveien. Men Izanagis sorg stanset ikke. Han fulgte etter sin kjære til Yomi, de dødes land. Her hang tungt mørke over alt. Endelig hørte han stemmen hennes. Han tryglet henne om å være med tilbake. Men hun snakket strengt fordi han ikke hadde kommet før – nå hadde hun fått i seg mørk føde og dermed bundet seg selv til døden – og ba ham å la henne i fred.

Izanagi ventet. Da hun hadde sovnet, tok han kammen han hadde bundet opp sitt hår med, brakk av den ytterste tannen og satte fyr på den. Fakkelen sendte opp et lys som gjorde at skyggene skalv og demonene krympet seg. Han løftet fakkelen høyere og så nå sin kones forfalne legeme i forråtnelse. Åtte tordenguder svevde over henne mens de utstøtte den lyden fra underverdenen man kan høre i jordskjelv. Izanagi tålte ikke mer, kastet fakkelen og løp. Izanami våknet og hylte ut forbannelser, rasende og skamfull fordi lyset hadde avslørt henne. Hun sendte åtte villkvinner etter ham. Han løp for livet. Da han nådde tilbake til grensen til livet, blokkerte han grensen mellom de levendes og de dødes verdener med en kampestein. Izanami prustet på den andre siden, men kunne ikke nå ham. Izanagi erklærte at nå ville han skilles. Hun svarte bak steinen at hvis det skjedde, skulle hun drepe ett tusen innbyggere i de levendes land hver eneste dag. Han sa at da ville han på sin side gi liv til 1500. Slik kom døden inn i verden. Men menn og kvinner, beskyttet av Izanagi, hamler opp med den ved å klare å skape flere liv enn de som går tapt. Senere sprang solgudinnen Amaterasu ut av Izanagis venstre øye, og hennes barnebarn ble Japans første keiser.

Shinto boltrer seg i et mytologisk hav uten enhetlig kult eller fast lære, men med sin egen variant av fortellingen om alle tings tilblivelse. Som andre skapelsesberetninger er dens funksjon ikke først og fremst å forstå virkeligheten, men som det episke sentrum i en gledesdans med undertone: Nå kommer våren! La oss feire at vi finnes!
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160213

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no