Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. okt ANNIE BESANT – RADIKAL SOSIALIST OG HENGIVEN MYSTIKER
2. okt KONG RICHARD III’S LIV OG DØD
3. okt KJØNNSMAKT OG PARDANS I BYSTATEN ATHEN
4. okt FRANS AV ASSISI
5. okt DIDEROT – OPPLYSNINGENS HELT
6. okt MISTELTEINEN OG BALDERS DØD
7. okt VÅR FRUE AV ROSENKRANSEN
8. okt DØDEN I VENEDIG
9. okt LEIF ERIKSON DAY
10. okt NANSEN – HELTEDYRKELSE UTEN IRONI
11. okt ONDSKAPENS KJØTT OG BLOD HOS FRANÇOIS MAURIAC
12. okt VENEZUELAS NASJONALGUDINNE
13. okt LIVSKILDE OG HELLIG GRAL
14. okt EICHMANN I JERUSALEM (HANNA ARENDT)
15. okt TERESA AV ÁVILA
16. okt BILDET AV DORIAN GRAY
17. okt EN HANDELSREISENDES DØD
18. okt EVANGELISTEN LUKAS
19. okt PROFETEN JOEL OG DEN APOKALYPTISKE MIKROBE
20. okt RIMBAUD OG DET HELLIGE UKJENTE
21. okt GUDRUN, URSULA OG HUNERNE
22. okt IRONI I DET GAMLE TESTAMENTET
23. okt I SKORPIONENS TEGN
24. okt LILIT SOM FORSVANT TIL DEMONENE
25. okt BRODERKJÆRLIGHETENS MYTER
26. okt MEGET MØRK OG MED STORE ØYNE
27. okt UIDENTIFISERBARE FLYGENDE OBJEKTER
28. okt VARULVENS HEMMELIGHET
29. okt HIAWATHA I TRE VERSJONER
30. okt DJEVELEN OG DETROIT CITY
31. okt HALLOWEEN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
DJEVELEN OG DETROIT CITY
Djevlenetter i Detroit og andre byer. Kort riss av djevelens historie.
”Hvor du er falt ned fra himmelen, du strålende stjerne, du morgenrødens sønn! Det var du som sa i ditt hjerte: Til himmelen vil jeg stige opp, høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone. Jeg vil gjøre meg lik Den Høyeste.”

Slik beskriver profeten Jesaja djevelens opprinnelse. Djevelen var Guds tjener, men stilte for høyt, ville bli som Gud, var for ivrig i karrierejaget og måtte styrtes.

Detroit City, Michigan, ble grunnlagt av den franske kolonisten Cadillac i 1701 etter ordre av Ludvig 14, mest kjent for bilmerket som er oppkalt etter ham. I musikk-kretser kalles Detroit Motown (Motor Town), det sentrum for afroamerikansk popinspirert soulmusikk. 30. oktober er Djevlenatten i Detroit.

Det begynte rett før annen verdenskrig, da noen ungdommer en gang denne natten herjet og ødela og kastet egg og andre ting på bestemte hus, kanskje som hevn for ett eller annet, eller for moro skyld, eller begge deler. Etter hvert ble disse ødeleggelsene en tradisjon som i 1970-årene utviklet seg til ildspåsettelser. Besteborgere benyttet anledningen til å tenne på egne biler og forretninger for å begå forsikringssvindel. I 1984 talte politiet 800 branner på en natt. Takket være mottiltak som patruljerende frivillige, portforbud for ungdom og dalende interesse fra mediene har problemet gått markant ned.

Djevlenatten har paralleller til Mischief Night i Liverpool og i Irland, Heksenatt i Tyskland, Valborgsnatten i Sverige (Mytekalender 30. april) og det som i mangel av tradisjoner ble kalt ”Natten til første mai” noen år på 1980-tallet i Oslo. Ingen husker hvordan det begynte, men plutselig var den destruktive tradisjonen et faktum. Djevlenatten i Detroit utviklet seg i mer enn et halvt århundre, og festet seg i Eminems film ”8 Mile” fra 2002.

I den mørke høsten blir skillet mellom levende og døde mer uklart. Dagen før Halloween, de døde ånders natt, er det djevlenatt i Detroit. La oss se litt nærmere på Djevelen.

I åpningen av Jobs bok har Gud en rekke sønner som stiller seg frem for ham. Djevelen er en av dem. Han er avhengig av Guds samtykke for å gjøre det han vil: plage menneskene. En sadist i Herrens tjeneste. Han samarbeider med Gud om å pine Job for å se hvor lenge den fromme mannen holder (Job: Mytekalender 10. mai). Ordet ”djevel” kommer av gresk diabolo som betyr motstander, anklager eller bakvasker. Satan betegner noe lignende på hebraisk. Når Markus og også Johannes i Åpenbaringen snakker om djevelen, er han en egen ond makt hvis mål er å tilrane seg verdensherredømmet og sabotere frelsesplanen.

Det er slangen som frister Eva som frister Adam til syndefallet, men djevelen står bak. Djevelen frister også Jesus i ørkenen for å prøve om frelseshelten holder mål. Men de store, grundige fortellingene om djevelen begynte først der Bibelen tok slutt. I middelalderen male leg og lærd villig ut ondskapens ansikter. Djevelen fristet den hellige eremitten Antonius med først å fortelle hvor mange gode gjerninger han kunne ha utført om han ikke hadde gitt bort formuen sin til de fattige, men brukt den til noe nyttig i stedet. Antonius lyttet ikke, så djevelen skiftet taktikk og kom ham med obscøne fantasier i form av vakre, nakne, unge kvinner. Men Antonius motsto og ble en hellig mann.

Djevelen brakte synden inn i verden og nødvendiggjorde dermed Guds frelsesplan. Det ble fastslått som offisiell kirkelære i 1215. Senere besatte han kvinner. I heksenes bekjennelser beskrives han som uhyggelig, grotesk, kåt, mørk, blek, sort og rød og med dyreattributter som klør, horn, hale og hår over hele kroppen. Heksen lover djevelen sjel og kropp og at hun skal gjøre så mye ondt som mulig for å skade kristne og verve nye medlemmer til heksesekten. Til gjengjeld vil hun få rikdom og ære. I heksedokumentene brukes navnet ”Fanden”, som i folkeeventyrene. Ordet kommer sørfra og betyr friste eller hjemsøke. I Bibelen brukes også Beelsebub, fra hebraisk Ba’al Sebul. Han var en fønikisk gud. I annen kongebok står at da kong Akasja lå syk, sendte han bud til Ba’al Sebul for å spørre om han ville overleve. Da meldte profeten Elia at kongen skulle dø fordi han hadde sendt bud etter feil gud.

Djevelen har overlevd og utviklet seg. Og med på kjøpet har vi fått det pinefulle, straffende dødsriket, som Satan styrer. Det er også en middelalderoppfinnelse. Når Ole Hallesby i 1950-årene tordner i radio at hvis du som uomvendt ”stuper død om i dette nu, ja, da stuper du lukt inn i helvete”, bygger han på en bisetning om en rik mann som slår øynene opp i dødsriket der han er i pine, i en lignelse der Jesus advarer fariseerne mot å bli for pengekjære. Men da er allerede mytene om djevelen og helvete så grundig innarbeidet at lytterne tror predikanten har støtte i skriften.

Det finnes mytologier som bekrefter verden og lærer oss til å leve med å akseptere alt. Det finnes mytologier som tvert imot fornekter alt og preker full tilbaketrekning til ørkenen eller klosteret. Så fins det en tredje form: Jeg bekrefter den del av verden jeg finner akseptabel, den andre kaller jeg ond og bekjemper. Dette prinsippet ble funnet opp av Zarathustra i Iran og adoptert av jødedommen, kristendommen, Platon, Augustin, islam og alle moderne ismer. I kampen mellom godt og ondt personifiseres djevelen som den onde som skal overvinnes.

Nå tror neppe Detroits innbyggere at djevelen faktisk er på ferde djevlenatten. Navnet fremelskes av bråkmakerne selv for å gi gruoppvekkende assosiasjoner. Å brenne en tilfeldig bil får en aura av grotesk spenning når djevelen befinner seg i underteksten, slik det får for satanistene og satanrockerne som bruker saueblod og nakne, korsfestede kvinner i scene- og videoshow. Akkurat det er verken religion, mytologi eller protest, det er en blanding av lek i barnehagen, der man håper at de voksne skal komme og skjenne – og et regulært kommersielt skrik om oppmerksomhet.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161030

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no