Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. okt ANNIE BESANT – RADIKAL SOSIALIST OG HENGIVEN MYSTIKER
2. okt KONG RICHARD III’S LIV OG DØD
3. okt KJØNNSMAKT OG PARDANS I BYSTATEN ATHEN
4. okt FRANS AV ASSISI
5. okt DIDEROT – OPPLYSNINGENS HELT
6. okt MISTELTEINEN OG BALDERS DØD
7. okt VÅR FRUE AV ROSENKRANSEN
8. okt DØDEN I VENEDIG
9. okt LEIF ERIKSON DAY
10. okt NANSEN – HELTEDYRKELSE UTEN IRONI
11. okt ONDSKAPENS KJØTT OG BLOD HOS FRANÇOIS MAURIAC
12. okt VENEZUELAS NASJONALGUDINNE
13. okt LIVSKILDE OG HELLIG GRAL
14. okt EICHMANN I JERUSALEM (HANNA ARENDT)
15. okt TERESA AV ÁVILA
16. okt BILDET AV DORIAN GRAY
17. okt EN HANDELSREISENDES DØD
18. okt EVANGELISTEN LUKAS
19. okt PROFETEN JOEL OG DEN APOKALYPTISKE MIKROBE
20. okt RIMBAUD OG DET HELLIGE UKJENTE
21. okt GUDRUN, URSULA OG HUNERNE
22. okt IRONI I DET GAMLE TESTAMENTET
23. okt I SKORPIONENS TEGN
24. okt LILIT SOM FORSVANT TIL DEMONENE
25. okt BRODERKJÆRLIGHETENS MYTER
26. okt MEGET MØRK OG MED STORE ØYNE
27. okt UIDENTIFISERBARE FLYGENDE OBJEKTER
28. okt VARULVENS HEMMELIGHET
29. okt HIAWATHA I TRE VERSJONER
30. okt DJEVELEN OG DETROIT CITY
31. okt HALLOWEEN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
VARULVENS HEMMELIGHET
Massemorderen Peter Stubbe og andre varulver i historien. Hva er en varulv og hvor kommer ulvens ondskap fra?
28. oktober 1589 ble den tyske varulven Peter Stubbe dømt til døden ved steile og hjul, en form for dødsstraff som gikk ut på å pine og til sist drepe den dømte ved hjelp av et tungt hjul som knuste knoklene. Kroppsdelene ble så hengt opp til utstilling på en steile (stolpe). Selve opphengingen, steilingen, skulle ydmyke den dømte offentlig og sverte ettermælet. En slik henrettelse ble også kalt radbrekking etter det tyske ordet Rad (hjul) det man skulle brekke eller altså knuse knoklene med. Men hvem var Peter Stubbe og hva er en varulv?

En ulv hadde herjet i området rundt Begdeburg (vestre Tyskland) og revet i hjel og spist mennesker, det lå armer og bein igjen. Barn hadde forsvunnet. Bevæpnet mannskap hadde blitt satt inn for å finne og avlive ulven, og en grå høstdag i 1589 klarte noen jegere endelig å oppspore og omringe den. Da, fortelles det, løsnet ulven et belte rundt livet og forvandlet seg til et menneske, en kjent og aktet borger, nemlig Peter Stubbe. I retten fortalte han at han som ung mann hadde møtt djevelen, og denne hadde tilbudt seg å oppfylle hans ønsker. Peter ville bli forvandlet til ulv, slik at han kunne få viljen sin med de han begjærte. Djevelen ga ham da et belte, og når han tok på seg det, ble han ulv. Stor, sterk, glupsk og farlig, men skarpe tenner og ulveklør. Når han lystet etter noen, la han seg i bakhold, tok på seg beltet, voldtok, drepte og spiste tretten barn og to gravide kvinner. I tillegg misbrukte Peter sin egen datter, hadde seksuell omgang med sin søster og en kvinne til. Til alt overmål hadde han drept sin sønn og spist hjernen hans. Også datteren og elskerinnen ble dømt til døden, men de slapp med å bli brent.

En varulv er et menneske som i en bestemt periode opptrer i skikkelse av en ulv, får ulvens appetitt, styrke, snedighet, hurtighet og dessuten blir grusom bortenfor enhver fornuft. Det første vitnesbyrd om varulv kommer fra den greske historikeren Herodot, som fortalte om et folk som noen dager hvert år ble ulver og så igjen tok tilbake sin gamle skikkelse. En tolkning er at dette er basert på rykter om folk nord i Europa som om vinteren kledde seg i ulveskinn for å holde på varmen.

Den engelske historikeren Gervasius av Tilbury forteller på 1200-tallet om en navngitt soldat som lenge bar våpen, men som så ble erklært fredløs. Da han vandret ensomt omkring, ble han langsomt som et vilt dyr. Så en natt ble han sinnssyk. Samtidig forvandlet han seg til en ond ulv, angrep både barn og voksne og spiste begjærlig kjøttet deres. Da en snekker klarte å gripe dyret og hugge av en pote, ble soldaten menneske igjen.

At en fredløs som er henvist til å leve isolert, blir oppfattet som et dyr, er mulig å forestille seg. Uttrykket ”ensom ulv” blir fortsatt brukt. Kongespeilet, det norske oppdragelsesverket fra 1200-tallet, henviser til irske varulvslekter, og forteller at fenomenet er et resultat av Guds straff. Sagaene beretter at Egil Skallagrimssons far Skallagrim kunne forvandle seg til ulv når han ville, og ble da kalt Kveldulfr, kveldsulv. Da ble han vill og ubehersket, og en gang drepte han nesten sin egen sønn. Det er mangfoldige vitnesbyrd om varulver i den nordiske tradisjonen. De er glupske, kåte og morderiske og viser seg i mørketiden.

Men er det ikke fullmånen som gjør noen til varulver, for det har vi da sett på film? Joda, og denne forestillingen stammer fra Sicilia. En sicilianer unnfanget ved nymåne ble varulv. Men også andre kunne bli det, om månen skinte på ham når han sov. Rett før fullmåne, ber den sicilianske varulven, som ellers er en snill familiefar og ektemann, kona å låse seg inne slik at han ikke skader noen. Det er de sicilianske varulvene som har dominert skrekkfilmene, og Jan Ingar Thon (”Varulver”, 2006) antyder at det kan ha noe med den italienske immigrasjonen til USA å gjøre, sicilianerne brakte med seg mafiaen, men også de månesyke varulvene.

Menneskene har drept og spist andre dyr og selv blitt drept og spist, for slik er livet på jorden. Det vi liker apene best for, bortsett fra at de ligner oss, er at de er i stand til å gjenta bevegelser, herme etter, vi kaller det nettopp å ape etter. Vi som står enda litt høyere på evolusjonsstigen kan ape mer avansert. Kampsporten karate ble funnet opp ved å studere dyrebevegelser. Vi lærte ekkoloddsystemet av flaggermusen og klarte etter hvert å fly ved å etterligne fuglenes teknikk og tilføre motor. Indianere tok på seg ulvemasker for å bli gode jegere. Forestillinger om at mennesker periodevis blir andre dyr er lett å begripe. Det underlige er ikke at den menneskelige fantasi har produsert varulver, men at varulven er sadistisk ond. Ulv er langt fra det farligste dyret for mennesket. Vepsen er statistisk mye farligere. Vi har beundret ulven langt mer enn vi har fryktet den. Omslaget kom med landbruksrevolusjonen. Gjerdet som holdt fårene inne, de dyrene vi alet opp og kledde oss med og spiste, det samme gjerdet holdt ulvene ute, dyrene som konkurrerte med oss om fårikålen. Og til dette trengte vi dualistiske religioner som skilte mellom godt og ondt, et ukjent begrepspar i jegersamfunnet. Vips, definerer vi sauen som uskyldig og sammenligner vår frelser med et lam. Ulven demoniseres, beskrives i Bibelen og litterære verk som stor og stygg. Det er en parodi på hva religiøst språk og naiv tenkning kan forårsake, at vi kaller ulven ond og sauen god og snill som Jesus selv.

Fenomenet varulv er et skoleeksempel på ubehaget i kulturen: Vi tvinger oss selv til å elske vår neste til alle døgnets tider og undertrykker de mest basale drifter. Det straffer seg i form av perversjoner, noen så uhyrlige at vi ikke bare demoniserer dem, men kaller dem i vår usedvanlige selvgodhet ”dyriske”. Det er et kosmisk justismord. Trekk av varulven dens pels, og du vil finne et enda mer uhyggelig dyr: Mennesket. Peter Stubbe var ingen ulv, han var en sinnssyk seriemorder.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161028

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no