Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. okt ANNIE BESANT – RADIKAL SOSIALIST OG HENGIVEN MYSTIKER
2. okt KONG RICHARD III’S LIV OG DØD
3. okt KJØNNSMAKT OG PARDANS I BYSTATEN ATHEN
4. okt FRANS AV ASSISI
5. okt DIDEROT – OPPLYSNINGENS HELT
6. okt MISTELTEINEN OG BALDERS DØD
7. okt VÅR FRUE AV ROSENKRANSEN
8. okt DØDEN I VENEDIG
9. okt LEIF ERIKSON DAY
10. okt NANSEN – HELTEDYRKELSE UTEN IRONI
11. okt ONDSKAPENS KJØTT OG BLOD HOS FRANÇOIS MAURIAC
12. okt VENEZUELAS NASJONALGUDINNE
13. okt LIVSKILDE OG HELLIG GRAL
14. okt EICHMANN I JERUSALEM (HANNA ARENDT)
15. okt TERESA AV ÁVILA
16. okt BILDET AV DORIAN GRAY
17. okt EN HANDELSREISENDES DØD
18. okt EVANGELISTEN LUKAS
19. okt PROFETEN JOEL OG DEN APOKALYPTISKE MIKROBE
20. okt RIMBAUD OG DET HELLIGE UKJENTE
21. okt GUDRUN, URSULA OG HUNERNE
22. okt IRONI I DET GAMLE TESTAMENTET
23. okt I SKORPIONENS TEGN
24. okt LILIT SOM FORSVANT TIL DEMONENE
25. okt BRODERKJÆRLIGHETENS MYTER
26. okt MEGET MØRK OG MED STORE ØYNE
27. okt UIDENTIFISERBARE FLYGENDE OBJEKTER
28. okt VARULVENS HEMMELIGHET
29. okt HIAWATHA I TRE VERSJONER
30. okt DJEVELEN OG DETROIT CITY
31. okt HALLOWEEN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
TERESA AV ÁVILA
Om Teresas sykdom, klosterliv og ekstatiske opplevelser, mystiske litteratur om sjelens rom og betydning for karmelittbevegelsen.
Teresa av Ávila ble som første kvinne utnevnt til Kirkelærer, en betegnelse på fremtredende teologer og andre forbilder på troens vei, som den katolske kirken selv sier det. Den opererer med apostoliske fedre – fra den første tiden, kirkefedrene fra senantikken, som Augustin og altså ”kirkelærerne”, som Thomas Aquinas. Å komme som første kvinne inn i dette selskapet avkrever respekt. Utnevnelsen skjedde i 1970. Teresas verker om bønn, indre liv og rom i sjelen er da også nybrottsarbeid. Men hvorfor har hun så få bibelhenvisninger, hadde hun problemer med den hellige skrift?

Teresa er skytshelgen for Spania, spanske skribenter, Mexico og Napoli. Ávila ligger vest for Madrid, 1030 meter over havet, med trange gater, 50 000 innbyggere og omgitt av en romansk ringmur fra 1100-tallet med 10 porter og 88 tårn. Den har holdt seg godt og står på UNESCOs bevaringsliste. Teresa ble født her i 1515. Maurerne var etter 700 års erobring drevet ut, Spania var grunnlagt som stat og Columbus hadde nylig oppdaget Amerika. Men det var problemer med å holde riket sammen, snart tåltes ingen avvik fra troen, inkvisisjonen var på vakt, spesielt overfor maurere og jøder som hadde konvertert til kristendommen, som Teresas far. Da hun ble kanonisert, fortalte vitner derfor at hun stammet fra en adelig, kristen familie og noen fant til og med opp et stamtre . Teresa selv sier ingenting om dette. Hun er seks eller syv år (”Boken om mitt liv”, overs: Olaug Berdal).

”Da jeg så hvilke martyrier de hellige kvinner led for Guds skyld, syntes jeg det var en lav pris de betalte for å komme til himmelen og nyte Guds kjærlighet. Jeg ønsket sterkt å dø på samme måte, ikke fordi jeg følte slik kjærlighet til Gud, men for hurtigst mulig å kunne nyte den store himmelske fryd jeg hadde lest om. Sammen med min bror grublet jeg over en måte å oppnå dette på. Vi ble enige om å dra til maurernes land og tigge i Guds navn, i håp om at de da ville hugge hodet av oss.”

Men da hun og broren Rodrigo vandrer ut av byporten, møter de en onkel som bringer dem hjem igjen.

Forfatteren Luis de Leon skriver at hennes skjønnhet og fremtredelse gjorde alle til hennes fanger. Hun elsket ridderromaner og fortellinger om kjærlighet, ble forelsket i en fetter og ville ikke bli nonne. 21 år gammel gikk hun likevel inn i et karmelittkloster. Hun avla løftene. Da ble hun alvorlig syk, delvis lam og ute av stand til å gå. Det er gjettet på tuberkulose, malaria og epilepsi. Hun ble bedre etter tre år men aldri frisk. I sykdommen henga hun seg til bønn. En gang så hun Guds hender og ansikt og ble henført av lykke, en annen gang viste en såret Kristus seg for henne:

”… jeg kastet meg ned for ham og øste ut mitt hjerte.
Til nå er det mitt liv det har dreid seg om. Fra nå er det Gud som lever i meg.”

40 år gammel trakk hun seg bort fra alle sosiale gleder for å leve strengt. Hun hadde flere visjoner og kom i ekstase. Hun ville ha diskresjon rundt dette, men søstrene hvisket, og noen av samtidens mektige fikk mistanker om djevelens blendverk. Det var grunn til frykt. Samme år som omvendelsen skjedde, ble flere titalls kjettere brent i Valladolid nær ved.

Teresa hadde visjoner om helvete. Hun erfarte at hennes hjerte ble gjennomboret av et spyd av guddommelig kjærlighet. Hun erfarte at karmelittene ikke tok klosterlivet alvorlig nok, og grunnla et nytt kloster basert på ordenens opprinnelige regel, preget av taushet og disiplin og begrenset kontakt med verden. Paven godkjente klosteret St. Josef i 1562. De nye, reformerte karmelittene gikk i grov ulldrakt og lærsandaler. På tross av dårlig helse dro Teresa rundt og grunnla klostere i 20 år. Nå kalte hun seg Teresa ”av Jesus”. Vennen Johannes ”av Korset” bidro med å reformere den mannlige karmelittbevegelsen. Ideen om et inderligere klosterliv grep om seg. Teresa døde i 1582 og ble helgenkåret 40 år senere. Hennes festdag er 15. oktober. Hun er avbildet av den italienske billedhuggeren Bernini i en statue fra 1646, den pryder kirken Santa Maria della Vittoria i Roma. Her har hennes Kristuskjærlighet et sterkt sanselig preg.

I boken ”Fullkommenhetens Vei” kommenterer hun elementene i Fadervår og forsvarer den ”mentale bønn”. Datidens teologer mente at de fleste burde benytte ”lydelig” bønn, resitere formularer uten å tenke på innholdet. Vi er for små selv, må overlate til skriftene og prestene og formulere og fremsi bønnen utenat og håpe på det beste. Teresa skrev at man ikke kan snakke med Gud gjennom Fadervår mens man samtidig tenker på helt andre ting: Menneskesjelen har syv rom, vi må tålmodig vandre mot det innerste rommet. I det første skuer vi syndens heslighet i oss selv. Det andre består i å bekjempe synden. Det tredje er å forsøke å unngå all synd. De fire gjenværende når vi gjennom fortsatt bønn, men overlater til Gud å føre oss videre. Denne formen for gudsnåde springer frem som kilder i jorden, vi kan ikke styre den. I det innerste rommet bor Gud, der finner den endelige åndelige forening sted.

Hvorfor så få bibelhenvisninger? Hun elsket bibeltekstene, kunne evangeliene utenat, men hadde ingen muligheter til å bla frem og tilbake fritt, lese, sammenligne og kommentere. Det har å gjøre med at hun ikke kunne latin, og måtte klare seg med en begrenset fransk utgave. For det å oversette Bibelen til spansk hadde de kristelige autoritetene rett og slett forbudt. Det fikk være grenser for hva for slags litteratur som kunne slippes løs på folk.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161023

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no