Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. okt ANNIE BESANT – RADIKAL SOSIALIST OG HENGIVEN MYSTIKER
2. okt KONG RICHARD III’S LIV OG DØD
3. okt KJØNNSMAKT OG PARDANS I BYSTATEN ATHEN
4. okt FRANS AV ASSISI
5. okt DIDEROT – OPPLYSNINGENS HELT
6. okt MISTELTEINEN OG BALDERS DØD
7. okt VÅR FRUE AV ROSENKRANSEN
8. okt DØDEN I VENEDIG
9. okt LEIF ERIKSON DAY
10. okt NANSEN – HELTEDYRKELSE UTEN IRONI
11. okt ONDSKAPENS KJØTT OG BLOD HOS FRANÇOIS MAURIAC
12. okt VENEZUELAS NASJONALGUDINNE
13. okt LIVSKILDE OG HELLIG GRAL
14. okt EICHMANN I JERUSALEM (HANNA ARENDT)
15. okt TERESA AV ÁVILA
16. okt BILDET AV DORIAN GRAY
17. okt EN HANDELSREISENDES DØD
18. okt EVANGELISTEN LUKAS
19. okt PROFETEN JOEL OG DEN APOKALYPTISKE MIKROBE
20. okt RIMBAUD OG DET HELLIGE UKJENTE
21. okt GUDRUN, URSULA OG HUNERNE
22. okt IRONI I DET GAMLE TESTAMENTET
23. okt I SKORPIONENS TEGN
24. okt LILIT SOM FORSVANT TIL DEMONENE
25. okt BRODERKJÆRLIGHETENS MYTER
26. okt MEGET MØRK OG MED STORE ØYNE
27. okt UIDENTIFISERBARE FLYGENDE OBJEKTER
28. okt VARULVENS HEMMELIGHET
29. okt HIAWATHA I TRE VERSJONER
30. okt DJEVELEN OG DETROIT CITY
31. okt HALLOWEEN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
ONDSKAPENS KJØTT OG BLOD HOS FRANÇOIS MAURIAC
Mauriacs *Ormebolet*: Advokatens dagbok, brev til hustruen, oppgjør med livet og kjærlighet til formuen han har bundet familien sin med.
”Jeg er en metafysiker som arbeider med det konkrete. Jeg prøver å gjøre den katolske oppfatning av det onde synlig, håndgripelig, duftende. Teologene gir oss en abstrakt forestilling om synderen. Jeg gir ham kjøtt og blod.”

Den franske forfatteren François Mauriac sa dette. Han ble født 11. oktober 1885, døde i 1970, studerte litteratur i Bordeaux og Paris og debuterte med en diktsamling 24 år gammel. Mauriac er en kristen som forsker i menneskesinnet, forsøker å finne ut hva synd er i det virkelige, luktende liv. Hans personer har tilknytning til vinmarker og furuskogområder i landskapet rundt Bordeaux, fødebyen. Men det er bak låste dører i personenes indre, omgitt av strenge konvensjoner, det foregår. Fra 1920 til 1932 skrev Mauriac ti romaner som ga ham posisjon som Frankrikes ledende katolske forfatter. Mauriac fikk nobelprisen i litteratur i 1952, for ”den dype åndelige innsikt og kunstneriske intensitet som han i sine romaner har trengt gjennom menneskelivets drama med”.

”Ormebolet”, hans mest interessante verk, består mest av en den gamle advokaten Louis’ selverkjennelse i jeg-form. Louis reflekterer over livet og sine daglige bekymringer og forsøker å gjøre opp med fortiden. Notatene er lenge formet som et brev til hustruen Isa. Meningen er at hun skal lese det etter hans død, han tror det ikke er så lenge til. Louis har samlet seg en formue. Kone og barn vet ikke hvor stor den er eller hvor den er og er usikre på om de kommer til å få del i den. Selv er han forsiktig med penger, og mener at familien bare er ute etter akkura tdem, men tar seg i det (Oversetter: Helge Krogh):

”Nei, jeg er urettferdig. Du har aldri vært glad i penger uten for barnas skyld. Du var kanskje i stand til å myrde meg for å hjelpe dem, men du kunne også for deres skyld ribbe deg selv til skinnet.
Jeg derimot … jeg er glad i penger, de gjør meg trygg. Så lenge jeg har hånd over formuen, kan dere ikke gjøre meg noen ting.”

Han vil få henne til å se at han er et menneske. I brevet prøver han å finne ut av hvordan alt ble som det ble. Hans velhavenhet skyldes at moren plasserte sparepenger i verdifull vinmark. Kjærligheten til Isa brakte ham nærmere de høyere sosiale lag han strebet etter. Men Isa hadde som ung vært forelsket i Rodolphe, sønn av en industriherre, utdannet i Cambridge. De to skulle gifte seg, men Rodolphes foreldre fikk vite at Isas to brødre var døde av tuberkulose, og dermed ble de redde for å utsette den helsesvake gutten for smitte. Rodolphe fikk derfor ikke lov til å gifte seg med henne, og Isas mor forlangte dette hemmeligholdt for ikke å skremme andre friere. Louis, i tarveligste laget men akseptabel, hadde dermed vært hennes og familiens redning. Da dette kom for dagen, mistet Isa og Louis sin kjærlighet til hverandre. Hun rettet seg nå mot barna, han mot pengene. Formuen blir hans halmstrå, de har ikke råd til å gå fra ham.

Louis husker at han på en utflukt den gang de var nyforelskede, plutselig fikk en visshet om at det fins en annen verden som vi bare opplever skyggen av. Kjærligheten fikk ham til å erkjenne sider ved tilværelsen som han som skeptiker hadde avvist som overtro.
Etter dette begynte ”førti års taushet.” Dagboken er en forklaring, en unnskyldning for gjerrighet og ufølsomhet. Brevet stanser her, men refleksjonene fortsetter. Familien forlanger Louis umyndiggjort eller at han skiller seg. Nå planlegger han at han med lovlige eller ulovlige midler skal få overført sin formue over på et barn han har med en elskerinne fra ungdommen, en sønn han aldri har sett. Men sønnen selv griper inn, setter seg i forbindelse med familien og selger opplysningene om farens merkelige transaksjoner. Louis oppdager forræderiet og skyver sønnen ut døren, ut av sitt liv.

Skal han bare gi bort alle pengene? Nei, det er han ikke i stand til. Han er avmektig. Da får han et telegram om at Isa er død.

”Vi kjørte gjennom Bordeaux, som denne regntunge morgenen virket meget trist.
Alfred fortalte de minste detaljer, beskrev nøyaktig det stedet i parken hvor Isa var falt om: et lite stykke før man kom til drivhusene, tett ved gressplenen med palmene apoteket de hadde brakt henne til vanskelighetene ved å få brakt det tunge legemet opp på hennes værelse i annen etasje. På tross av hjerneblødningen hadde hun vært ved bevissthet hele natten. Hun hadde atter og atter ved tegn spurt etter meg, og endelig hadde hun sovnet inn i det øyeblikk en prest kom for å gi henne den siste olje.”

Og han som skulle ta hevn over henne ved sin død! Ved begravelsen er hatet borte. Barna får penger uten omsvøp. Julen nærmer seg og han har bestemt seg for å gå til nattverd. Rett før det dør han.

For Mauriac er nåden og Guds kjærlighet det virkelige livet. Erotikken, og i Ormebolet pengene, er erstatninger for religiøs lengsel på avveie. Synderen er ikke en fremmed, men advokaten Louis, som vi kjenner oss igjen i. Som mange av oss trenger han et helt liv til å forstå hvordan han skulle ha levd, og da han endelig etter mye strev oppnår denne guddommelige innsikten, er det akkurat litt for sent.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161023

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no