Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. sep GANESHA – GUDEN MED ELEFANTHODET
2. sep DIONYSOS OG ARIADNE
3. sep RICHARD OG ANDRE LØVEHJERTER
4. sep MOSES
5. sep EPLETS MYTOLOGI
6. sep MAYFLOWER – BEGYNNELSEN PÅ AMERIKA
7. sep KAREN BLIXENS VERDEN
8. sep ALFABETISMENS MYTER OG GLEDER
9. sep CHONGYANGFESTIVALEN
10. sep MYSTERIENE I ELEUSIS
11. sep DAVID HERBERT LAWRENCE
12. sep SLAGET VED MARATHON
13. sep JOHANNES GULLMUNN
14. sep DANTE OG KJÆRLIGHETEN
15. sep STABAT MATER DOLOROSA
16. sep LUMHOLZ OG HUICHOLFOLKET
17. sep HILDEGARD FRA BINGEN
18. sep DEN FLYVENDE HELGEN
19. sep HIPPOKRATES
20. sep ALEKSANDER DEN STORE
21. sep H. G. WELLS - MANNEN SOM FANT OPP TIDSMASKINEN
22. sep SUNDJATA SOM GRUNNLA MALI
23. sep SNORRE STURLASON
24. sep PARACELSUS
25. sep LYRIKK FRA DØDSCELLEN – FRANÇOIS VILLON
26. sep T. S. ELIOT OG GRALSLEGENDEN
27. sep KLOSTERLASSE – NORSK JESUITT, 60 ÅR I EKSIL
28. sep IFIGENEIA
29. sep MIKKELSMESS
30. sep DERVISJEN RUMIS DANS

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
DAVID HERBERT LAWRENCE
Lawrences forfatterskap med vekt på *Den fjærprydede slange*, om en mytisk kamp mellom Quetzalcoatl og Jesus.
”Jeg er Quetzalcoatl med det mørke ansiktet, som levde i Mexico i en annen tid. Til det kom en fremmed fra den andre siden av havet, og hans ansikt var hvitt. Han viste meg sine hender og føtter og sa: ”Mitt navn er Jesus og de kalte meg Kristus. Mennesker hengte meg på et kors så jeg døde. Men jeg stod opp igjen og drog til himmelen. Nå har min far bedt meg å reise til Mexico.””

Denne samtalen er diktet av David Herbert Lawrence, som ble født 11. september 1885 og døde 45 år gammel av tuberkulose. Han vokste opp med kranglevorne foreldre i en fattig familie i et gruvedistrikt i Nord-England, ble folkeskolelærer, begynte å skrive i midten av 20-årene og traff så en seks år eldre tysk adelsdame som hadde tre barn og var gift. De to fikk et lidenskapelig forhold, ble mistenkt for spionasje for Tyskland under første verdenskrig og drog i frivillig eksil til Italia, Sri Lanka, Australia, Nord-Amerika, Mexico, Italia og Sør-Frankrike.

Lawrences første roman ”Sønner og elskere” handler om fru Morell fra god familie, hun har problemer med sin ektemann gruvearbeideren Walter, hans tynne lønningspose og røffe vaner. Men jo mer hun prøver å omskape ham, desto mer tid bruker han på puben. Han blir brutal, og hun vender seg til sine sønner. Den eldste forsvarer moren mot farens vold og får selv et mislykket kjærlighetsliv. Da han dør, blir fru Morell knust. Nå gjenoppdager hun sin kjærlighet til den andre sønnen, kunstneren Pål, som får problemer, ikke bare med hennes favnak men også med å forholde seg til andre mennesker. Og bakom synger det moderne industrialiserte samfunn med sine kullgruver, vi lever ikke lenger noe naturlig liv.

I ”Regnbuen” gifter bonden Tom Brangwen seg med en aristokratisk enke fra Polen. ”Kvinner som elsker” handler om deres barnebarn, Ursula og Gudrun. Ursulas mann Birkin har ideer om mann og kvinne og frihet og fangenskap, og etter krangler og fysiske slåsskamper kommer ekteparet inn i en dypere opplevelse av hverandre. Men: ”For å gjøre det fullkomment, virkelig lykkelig, ville jeg ønsket en evig forening med en mann også; en annen slags kjærlighet,” sier Birkin til sin hustru på bokens siste side. Og igjen murrer motsetningen mellom natur og sivilisasjon under en erotisk spenningsfylt overflate

Lawrences mest originale verk heter The Plumed Serpent, den fjærprydede slange. Irske Katy kommer til Mexico under revolusjonen i 1910. Ledet av Zapata endte den i grunnlov med jordreform og nasjonalisering av naturressurssene. Kirken mistet makt. Disse endringene kom til å prege Mexico for all fremtid. Katys alternativ er ikke revolusjonen, men en religiøs forandring. Den gamle gudeskikkelsen Quetzalcoatl åpenbarte seg i den forente fuglens og slangens skikkelse og forbandt slik himmel og jord. D.H. Lawrence lar ham i den nye religionens skrifter treffe Jesus.


Quetzalcoatl sa: − Er du alene?
Jesus sa: − Min mor er her. Hun gråt mange tårer for meg da jeg ble korsfestet. Så hun vil holde Mexicos sønner på fanget og trøste dem når de lider, og når Mexicos kvinner gråter, vil hun ta dem til sitt bryst og lindre deres smerte og min far vil sørge for at alt blir bra.
Quetzalcoatl sa: – Det er bra. Og bror med navnet Jesus, hva skal du gjøre i Mexico?
– Jeg vil bringe fred, kle de nakne, føre mat til de sultendes lepper, bringe gaver til menneskenes hender og fred og kjærlighet til deres hjerter.
– Det er fint. Jeg er gammel og får ikke til så mye. Mexicos folk, farvel, fremmede bror Jesus, farvel, kvinne ved navn Maria, min tid er forbi.
Quetzalcoatl omfavnet Jesus og Maria den velsignede jomfru. Langsomt gikk han av gårde. I hans ører var lyden av rivingen av hans templer. Likevel gikk han, gammel og trett av liv. Han klatret opp det stupbratte fjell og gikk over vulkanens hvite sne. Skriket av et døende folk steg bak ham, og flammer av brennende hus stod fortsatt høyt. Han sa til seg selv: Jesus har kommet og vil tørke tårene fra meksikanernes øyne, og hans mor vil gjøre dem glade, og kvinnene vil sitte ved Marias blå skjørt og smile i fred og kjærlighet.

Men historien får et etterspill i himmelen:

Quetzalcoatl sa til Jesus:
”Jeg er han med nye lemmer og nytt liv. De to veiers herre. Du er den ene veiens herre, farvel. Jeg er på terskelen. Jeg går over grensen. Jeg er Quetzalcoatl, stjernen mellom mørket og dagen”.


Den nye religionen gir kraft og mot, hyller jorden, vitaliteten og døden. Men her er ingen altomfattende kjærlighet. Fem feiginger blir henrettet ved en religiøs tilstelning. Innimellom ligner det ikke så lite på fascismen. Men D.H. Lawrence preker ikke denne religionen. Kate lengter etter livsfølelse. Vi aner en kolossal skaperkraft som vi har tørket ut ved å undertrykke alt som ikke er sjelelig og forfinet. Den er ubehagelig å berøre.

Berømt for ettertiden ble Lawrence imidlertid ved å beskrive seksualitetens frigjørende kraft og rense kjønnslivet for nedrakking – i ”Lady Chatterley’s Lover.” Ladyen er gift med en lam industrimagnat og våkner til liv bare i sitt forhold til skogvokteren. Romanen fullender hans mest konsekvente budskap gjennom forfatterskapet: Det er det fysiske det kommer an på. Kroppen forteller deg hva som er sant. Kulturen, tradisjonen, industrisamfunnet og jåleriet prøver å si noe annet, men sannheten tvinger seg frem, som en anelse, som en gammel gud som kommer tilbake eller som upassende seksuelt begjær. Så upassende at boken ikke kunne kjøpes over disk i Storbritannia før i 1960, 30 år etter forfatterens død.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160912

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no