Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. sep GANESHA – GUDEN MED ELEFANTHODET
2. sep DIONYSOS OG ARIADNE
3. sep RICHARD OG ANDRE LØVEHJERTER
4. sep MOSES
5. sep EPLETS MYTOLOGI
6. sep MAYFLOWER – BEGYNNELSEN PÅ AMERIKA
7. sep KAREN BLIXENS VERDEN
8. sep ALFABETISMENS MYTER OG GLEDER
9. sep CHONGYANGFESTIVALEN
10. sep MYSTERIENE I ELEUSIS
11. sep DAVID HERBERT LAWRENCE
12. sep SLAGET VED MARATHON
13. sep JOHANNES GULLMUNN
14. sep DANTE OG KJÆRLIGHETEN
15. sep STABAT MATER DOLOROSA
16. sep LUMHOLZ OG HUICHOLFOLKET
17. sep HILDEGARD FRA BINGEN
18. sep DEN FLYVENDE HELGEN
19. sep HIPPOKRATES
20. sep ALEKSANDER DEN STORE
21. sep H. G. WELLS - MANNEN SOM FANT OPP TIDSMASKINEN
22. sep SUNDJATA SOM GRUNNLA MALI
23. sep SNORRE STURLASON
24. sep PARACELSUS
25. sep LYRIKK FRA DØDSCELLEN – FRANÇOIS VILLON
26. sep T. S. ELIOT OG GRALSLEGENDEN
27. sep KLOSTERLASSE – NORSK JESUITT, 60 ÅR I EKSIL
28. sep IFIGENEIA
29. sep MIKKELSMESS
30. sep DERVISJEN RUMIS DANS

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
CHONGYANGFESTIVALEN
Om bakgrunnen for den kinesiske feiringen av 9. september som en farlig dag og overtro knyttet til spesielle dager.
Allerede før Handynastiets tid feiret kineserne chongyang, dobbel 9-festivalen, den niende dagen i den niende måneden, i vår kalender niende september.

Ifølge I-ching, den berømte håndboken i spådomskunst, Kinas eldste bok, nedtegnet for nesten 3000 år siden, er 9 et yang-tall. Og en dobbelt 9 representerer altfor mye yang og direkte farlig. Derfor heter det også dobbelt yang-festival. For å beskytte seg mot faren er det anbefalt å klatre opp på et høyt fjell og drikke vin laget av krysantemum, en kulturvekst som kom til Europa i 1789, men var kjent i Kina mer enn et halvt tusen år før Kristus og i Japan nesten like lenge. Dette skulle ha en rensende effekt, fungere og være helsebringende.

Den niende dag i den niende måned var derfor fra først av bare en farlig dag, en slags Øst-Asias fredag den 13. men sjeldnere, og dermed farligere, men i århundrenes løp ble det en fest ut av det.

Apropos fredag den 13: Ingen vet med sikkerhet hva som er opphav til troen på at akkurat den kombinasjonen mellom dato og ukedag skulle kunne bringe flere ulykker enn andre dager. Men grunnlag for god gjetning fins. Kristus døde på en fredag. Judas var som kjent den trettende ved bordet ved det berømte påskemåltidet. Men også den greske historikeren Hesiod advarte mot å så den 13. Og siden det var 12 greske guder på pantheon og 12 israelske stammer, kom kanskje 13 til å bety én for mye, i tillegg til at det altså er et usymmetrisk oddetall. En hypotese er for øvrig at det var Filip 4. av Frankrike som var opphavet til denne overtroen. Han var konge fra 1285 til 1314 og forfulgte jøder, ikke fordi han hadde så mye imot dem, men av økonomiske grunner, han trengte formuene deres til krigføring. Av samme grunn forfulgte han tempelridderne, den hemmelige kristne munkeordenen med militære funksjoner som ble dannet under korstogene og utgjorde grunnlaget for frimurerne. Tempelridderne ble drevet bort fra Jerusalem og fortsatte sin virksomhet i Europa, ble formuende og lånte ut penger til konger og fyrster. Filip 4. stod i gjeld til dem, og løste problemet med å arrestere alle sammen på en eneste dag, fredag 13. oktober 1307. Som argument mot at dette er den egentlige bakgrunnen for ulykkesdagen, kan imidlertid anføres at overtroen etter alt å dømme oppstod mye senere.

9 er derimot et positivt tall i Vesten, det var ni kretser av engler og ni sfærer i et verdensbilde fra middelalderen. Men i Kina er det altså yang. Og yang er ikke negativt bare det ikke er for mye av det, men hva er egentlig yang?

Motsetningsparet yang og yin er gamle kinesiske symbolbegreper. Hvor gamle, vet ingen, noen gjetter på flere tusen år. Det fins håndfaste bevis på at betegnelsene er brukt fra 300-tallet før Kristus. Yang og yin er motsetninger som til sammen beskriver en helhet, en oppskrift på hvordan tilværelsen faktisk er, dette er de to grunnkreftene som til sammen skaper og opprettholder naturen, mennesket og samfunnet. Opprinnelig betyr yin skyggeside og yang solside. Yin står for det feminine og jordiske, mørke og kalde, yang for det maskuline, himmelske, lyse og varme. Begrepsparet er også uttrykt med et kjent emblem der to dråpeformede figurer legger seg kontemplært mot hverandre og sammen danner en sirkel. Den ene dråpen er svart med en liten hvit prikk i midten, den andre tilsvarende motsatt. Med andre ord: Yin inneholder en kime av yang og omvendt. Dette symbolet blir også tillagt magisk kraft, og finnes fortsatt på mange kinesiske dører for å holde onde krefter på avstand, spesielt viktig i dag, den niende dag i den niende måned.

Det er mange fortellinger om hvordan chongyangfestivalen oppstod. Dette er en av dem:


I riktig gamle dager levde en mann som het Huan Jing. Han lærte de magiske kunster fra Fei Changfang, som hadde blitt udødelig etter mange års taoistisk praksis. En dag klatret de to i fjellet. Plutselig stanset Fei Changfang, svært oppbrakt, og sa til Huang Jing:
− Den niende dagen i den niende måneden vil din hjemby bli utsatt for en katastrofe. Du må reise hjem straks. Lag en rød pose til hvert av dine familiemedlemmer og ta en kvist med kornellblader i hver av posene. Så binder dere posene til armene deres, drar hjemmefra med en gang og klatrer til toppen av et fjell. Viktigst av alt: Drikk krysantemumvin. Bare ved å gjøre dette, kan din familie unngå ødeleggelse.
Da han hørte dette, skyndte Huan Jing seg hjem og gjorde nøyaktig det læreren hadde sagt til ham. Hele familien klatret opp på det nærmeste fjellet og drog ikke tilbake før om kvelden. Da de kom hjem, fant de alle dyrene døde, inkludert høns, sauer, hunder og til og med den store, sterke oksen. Senere fortalte Huang Jing sin lærer Fei Changfang dette. Fei sa at husdyrene døde i Huang Jings families sted. Og slik hadde det seg at å bære en kvist kornell, drikke krysantemumvin og klatre i fjellet ble en tradisjon.


Kornell er en plante med sterk duft, og blir mye brukt i kinesisk urtemedisin. Folk trodde den kunne drive bort onde ånder og forhindre forkjølelse på senhøsten. Nå er akkurat denne delen av tradisjonen glemt, mens fjellklatringen altså har holdt seg.

Magi er rituelle handlinger som utføres i en tro på at de kan påvirke verden og naturfenomenene. Noen forskere mener at den historisk springer ut fra menneskenes første forsøk på å orientere seg i tilværelsen, og at den derfor representerer et eldre, primitivt stadium i menneskenes utvikling, forut for religionen. Men det er vanskelig å isolere magien til denne menneskehetens barndom når vi fortsatt banker i bordet, samler på firkløver, skvetter når vi knuser et speil eller når en svart katt piler over veien og utsetter flyreisen til alle andre datoer enn fredag den 13.

For selv om alt dette til en viss grad bare er talemåter, en lek med livets lover, og ikke reflekterer virkelighetsoppfatningen, er tankegangen og skikkene der fortsatt, og det er også interessen for spådomskunst, healere, yoga, tarotkort, spiritisme og drømmen om det eventyrlige, fortryllende miraklet som kan forandre alt. Som om det rasjonelle verdensbildet vi har fått fra vitenskapen, er noe vi må leve med, men egentlig ikke liker.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160909

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no