Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. aug KELTISK AUGUST
2. aug EROS
3. aug COLUMBUS
4. aug SHELLEY
5. aug FORTELLINGEN OM GENJI
6. aug LYSET PÅ TABOR BERG
7. aug MATA HARI
8. aug DOMINIKUS
9. aug URBEFOLKNINGER
10. aug DEN HELLIGE LAURENTIUS OG STJERNESKUDDENE
11. aug SANTA KLARA − FATTIGDOMMENS OG FJERNSYNETS HELGEN
12. aug HERAKLES
13. aug SKILPADDER OG SKAPELSESMYTER
14. aug EN SALMEBOK FRA 1457
15. aug MARIA HIMMELFERD
16. aug DEN HELLIGE ROCCO OG DØDSDANSEN
17. aug DAVY CROCKETT
18. aug DSJENGIS KHAN
19. aug VENUS DEN DYDIGE
20. aug BERNHARD AV CLAIRVAUX
21. aug VULKANGUDINNEN OG KJÆRLIGHETEN
22. aug GUSTAF FRÖDING
23. aug NEMESIS
24. aug BARTOLOMEUSNATTEN
25. aug NIETZSCHE, ZARATHUSTRA OG GUDS DØD
26. aug SKRIKET GJENNOM NATUREN – KRAKATAU OG MUNCH
27. aug PAN
28. aug AUGUSTIN
29. aug HATHOR DEN BLODIGE
30. aug KLEOPATRA
31. aug CALIGULA - KEISEREN SOM VILLE HA MÅNEN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
DSJENGIS KHAN
Den mongolske erobrerens barndom og erobringstokter. Sjamanisme og enguderi i mongolsk mytologi.
1990 kom markedsøkonomien også til folkerepublikken Mongolia, og Lenin-avenyen i hovedstaden ble omdøpt til Dsjengis-Khans Bulevard. Den gamle erobreren er på ny en kultskikkelse. Ungdommer tatoverer seg med hans bilde, mange synger om ham, og noen ber til ham. Ellers i verden gir han betegnelse til restaurantkjeder med mongolsk mat. Det lukter fortsatt eventyr, blod, mannsmot og ville rytterhorder av navnet.

Et team av japanske og mongolske arkeologer fant i 2004 hans palass i Avraga 25 mil øst for Ulan Bator. Leting etter graven er imidlertid et følsomt tema, ifølge tradisjonen kan det å krenke en grav tilintetgjøre den dødes sjel.
Han døde 18. august år 1227. Da hadde han påbegynt jordklodens største erobring noensinne og gitt sitt mongolske verdensrike et felles embetsverk og en felles lov. Eneste noenlunde samtidige og pålitelige beretning om ham er Mongolenes hemmelige historie, en krønike skrevet på oppdrag av en fyrstefamilie ikke lenge etter hans død. Boken var lenge tapt, men en kinesisk avskrift ble funnet i 1872.

Mongolia hadde snaut tre millioner innbyggere og et trettitalls klaner. Ifølge krøniken ble Dsjengis-Khan født under navnet Temüdsjin i 1162. Som spedbarn holdt han en klatt blod i neven, et varsel om noe usedvanlig. Da gutten var tre år, ble han etterlatt og tatt hånd om av en annen klan. Da han var åtte, ble han gjenforent med sin egen, der hans far, høvdingen Jesukai, nå beordret ham å finne en hustru. Han ble forlovet med den noe eldre Bourtai, og tilbrakte som brudepris noen år i hennes klans tjeneste. Temüdsjins far ble drept, og gutten ble hentet tilbake til begravelsen. Han måtte nå hjelpe moren med å skaffe mat til barna ved å jakte på rotter og hunder og fiske med bøyde synåler. Hans eldre halvbror ville inngå ekteskap med moren, hvilket var tillatt. Men Temüdsjin konspirerte med en annen bror, drepte halvbroren og ble dermed familiens overhode, men erklært lovløs blant andre mongoler, tatt til fange, ble tjener hos en adelig klan og måtte bære et tungt åk av tre rundt nakken. Men en annen tjener syntes synd på ham, frigjorde ham, ga ham mat og en hest å flykte med. Han krevde nå sin hustru Bourtai og fikk henne. To år senere ble hun bortført. Temüdsjin rekrutterte personlig nomader og gjetere til en privat hær, erklærte krig mot klanen som hadde bortført henne og hentet henne tilbake. Det vellykte toktet ga mersmak. Han søkte allianse med en mektig bekjent, som etter et felles vellykket erobringstokt valgte ham som sin etterfølger. Temüdsjin fortsatte erobringene og alliansebyggingen uten stans til han i 1206 ble utropt til storfyrste over alle mongoler, med tittel Dsjengis-Khan.

Så begynte et av historiens særeste kapitler. Et lite rytterfolk la ut på et erobringstokt som får vikingenes samlede herjinger til å virke som en rølpetur til Strømstad. Først ble Tangut-imperiet nordvest for Kina erobret. Dernest gikk mongolene inn i det kinesiske nord-riket Jin. Så gikk felttoget vestover mot Turkestan, Bukhara og Samarkand, der de utførte usedvanlige blodige massakrer, delvis som hevntokt etter at den turkestanske hersker hadde drept en gruppe mongolske diplomater. Erobringsferden fortsatte til Iran og India. I 1222 trengte mongolene gjennom Kaukasus og inn i Russland.

Dsjengis-Khan døde under enda et nytt felttog i Nordvest-Kina. Han ble gravlagt et hemmelig sted i Øst-Mongolia av et gravfølge som sies å ha drept alt som kom i dets vei. Makten ble overtatt av sønnene.

I Mongolia finnes en mytisk beretning om sjamanismens opprinnelse.

Den 15 år gamle gutten Tarvaa ble syk og besvimte. Slektningene hans trodde han var død og skyndte seg å fjerne kroppen hans fra huset. Tarvaas sjel ble oppbrakt over hvor raskt de gjorde dette uten å se ordentlig etter, og fløy i protest til åndeverdenen. De dødes dommer undret seg over hvorfor han var kommet så tidlig, og da han fikk forklaringen, beundret han guttens mot. Ingen levende hadde vært der før, og dommeren tilbød Tarvaa å ta med seg hva han ønsket tilbake til livet. I dette riket fantes alle verdens egenskaper og muligheter, men Tarvaa avslo tilbudene om rikdom, berømmelse og et langt liv, og valgte kunnskapen om åndeverdenen og veltalenhetens gave. Men før han nådde tilbake til kroppen sin, hadde kråkene hakket ut øynene hans. Tarvaa ble altså blind, men kunne se det ingen andre kunne se, og han levde lenge og hjalp sitt folk med magi, visdom og spådomskunst som han hadde fra dødens rike.

I mongolenes mytiske verdensbilde fins en Himmelens Far, som hersker over 99 riker, og en Moder Jord som hersker over 77. Rikene er bundet sammen av en vev der alle levende vesener spiller en rolle. Vi mennesker kan normalt bare oppleve ett nivå, vi er plassert på en gren på verdenstreet, mens sjamanen kan komme seg mellom nivåene. Sjamanene kjenner åndene og gudene, vi andre er avhengige av deres kunnskap. Sjamanen Koktsju erklærte at den evige blå himmelen hadde valgt Dsjengis-Khan til sin stedfortreder på jorden med guddommelig rett til å herske over alle som bor på den.

I lovsamlingen vedtatt av Dsjengis-Khan, heter det:

Enhver beordres til å tro at det finnes bare én Gud, skaperen av himmel og jord, og at bare Han alene er kilden til liv og død, rikdom og fattigdom, slik det passer Ham.

Slik fungerer den mest elementære formen for religion, sjamanismen, sammen med det fremskredne enguderiet i et uhyggelig samspill i tyranniets tjeneste! Vi merker oss at det står beordres til å tro.

Ti år etter Dsjengis-Khans død krysset hans sønn Ögödei, den nye stor-khanen, Volga, og nådde frem til Donau. Hundretusener flyktet. Da den polske byen Legnica ble tatt, understrekte mongolene sin overlegenhet ved å skjære et øre av hver fiende de hadde drept, og til skrekk og advarsel viste de frem ni sekker med ører. For å få næring i en fei skal de mongolske rytterne ha laget en åpning i hestens pulsåre og slurpet i seg varmt hesteblod når det trengtes. Europas innbyggere knelte og ba i kirkene; befri oss fra tatarenes villskap. I Tyskland ble jødene beskyldt for å ha stått i ledtog med dem, mange ble jaget og halshugd i en meningsløs forfølgelse. På 25 år erobret den mongolske hær med 100 000 krigere mer land og folk enn romerne på 400 år. Mongolene herjet Budapest og var klare til å fortsette vestover da de plutselig stanset. De hadde fått en melding: Ögödei var død.

Storkhanene hadde en svakhet. De var dødelige. Og i motsetning til deres åndelige far Tarvaa kom de heldigvis aldri tilbake fra dødsriket.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160819

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no