Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jul JULIUS CÆSAR OG GALLERKRIGEN
2. jul HERMAN HESSE
3. jul KAFKA
4. jul ALICE I EVENTYRLAND
5. jul MAYAMYTER
6. jul JAN HUS
7. jul TANABATA-FESTIVALEN
8. jul SANKTA SUNNIVA AV SELJA
9. jul APOLLON
10. jul KNUT MED LJÅEN
11. jul KRONOS
12. jul DUMHETENS GUDINNE
13. jul O-BON
14. jul MANNEN MED JERNMASKEN
15. jul NESTORKRØNIKEN
16. jul KARMELITTENE
17. jul AMATERASU
18. jul QUISLING
19. jul ADONIS’ DØD OG OPPSTANDELSE
20. jul PROFETEN ELIA
21. jul HEMINGWAY
22. jul MARIA MAGDALENA
23. jul BIRGITTA AV VADSTENA
24. jul ROBERT GRAVES OG DEN HVITE GUDINNEN
25. jul JAKOB, FISKEREN SOM BLE SPANIAS NASJONALHELGEN
26. jul JESU BESTEFORELDRE, JOAKIM OG ANNA
27. jul KONFUTSE
28. jul IBN AL-ARABI OG SUFIENS FIRE STADIER
29. jul OLAV DEN HELLIGE
30. jul MADAME BLAVATSKYS REISE
31. jul IGNATIUS LOYOLA

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
MARIA MAGDALENA
Bibelens, legendenes og Dan Browns Maria Magdalena.
Den amerikanske professor i symbollære Robert Langdon oppklarer et mord i Paris sammen med den dreptes barnebarn kryptografen Sophie. De to følger spor og tyder tegn og løser gåter. De kommer i klammeri med organisasjonen Opus Dei, en hemmelig katolsk orden. Etter hvert dreier det seg om Den hellige gral, i dette tilfelle ikke begeret med Jesu magiske blodsdråper, nei, gralen er Maria Magdalena. For hun var, på tross av alt som står i Bibelen, gift med Jesus, gralen er et bilde på hennes skjød, et beger som ble fylt av Jesu sæd, deres forening la grunnlaget for en guddommelig slekt, og ikke nok med det, Sophie er en direkte etterkommer!

Forfatteren av Da Vinci-koden, Dan Brown, har basert sin fortelling på en bok av to konspirasjonsteoretikere og enkelte utslag av amerikansk nyfeminisme. Grunnhypotesen går ut på at den sanne historien om Maria Magdalena er fortrengt av kirken og hemmeligheten bevisst holdt tilbake av kjettere, tempelriddere og Leonardo da Vinci. Bakgrunnen for det igjen er et åndelig forfall, siden menneskene i fordums tid dyrket gudinner og det var kvinnestyre også på jorden. I hvert fall hadde kvinnen en helt annen stilling enn i dag. For ordens skyld: Dette er ikke tvilsomme teorier. Dette er vrøvl.

Evangelisten Johannes forteller at Maria Magdalena står ved Jesu grav og gråter. Hun får se to engler som snakker til henne, og øyeblikket etter får hun se Jesus i live. Han sier til henne: ”Rør meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far.” Markus forteller at da hun kommer til disiplene og forteller at Jesus lever, tror de henne ikke. Med litt velvilje går det her an å spore en konflikt mellom henne og Jesu disipler. Og det går an å tenke seg at i kirkens tidlige kamp mot den gnostiske bevegelsen, som taler om en guddommelig mor som motpart til en guddommelig far, ble mye sensurert bort fordi det ikke passet med den kirkelige lære. Men oppvurderte gnostikerne kvinnen? Nei, den hevdet at kvinner måtte bli ”åndelige menn” for å kunne bli fullverdig innviet. Det apokryfe Thomasevangeliet avslutter slik:

Simon Peter sa til dem: ”La Maria forlate oss, for kvinner er ikke verdige til livet.” Jesus sa: ”Jeg skal selv lede henne, så jeg gjør henne til mann, slik at hun også kan bli en levende ånd i likhet med dere menn. For enhver kvinne som gjør seg mannlig, skal komme inn i himmelriket.”

Evangeliene beskriver Maria fra Magdala ved Genesaretsjøen som en som hjalp Jesus og disiplene og var til stede ved Jesu korsfestelse og begravelse. Lukas nevner at syv ånder hadde fart ut av henne. Han skriver også om en annen kvinne, som kirkelig og folkelig tradisjon fra gammelt av har identifisert med Magdalena, en ”synderinne”, som gråter mens hun salver Jesu føtter og tørker dem med håret sitt. En fariseer tenker: Hva slags profet er dette, som ikke vet hva slags kvinne som rører ved ham? Men Jesus sier at hennes enkle oppofrende, ydmyke handling er tegn på stor kjærlighet, og erklærer at hennes synder er tilgitt. Hun er også blitt identifisert med Maria fra Betania, søsteren til Marta og Lasarus, som også salvet Jesu føtter.

En gresk tradisjon forteller at Maria Magdalena fulgte apostelen Johannes til Efesos, hvor hun døde og ble gravlagt. En engelskmann skal en gang ha sett graven, hvorfra hennes relikvier ble fraktet til Lasarus-klosteret i Konstantinopel, der hun fra 900-tallet ble feiret 22. juli. Festen spredte seg til vesten. En munk skal ha ført hennes relikvier til Sainte-Madeleine-kirken i Vezelay i Burgund, men man skal ha funnet enda mer ekte relikvier senere, i en annen og mindre kirke i Frankrike. I samlingen ”Den gylne legende” fortelles at hun sammen med søsteren Marta og broren Lasarus kom med de første kristne som misjonær til Sør-Frankrike. Etter at Lasarus ble valgt til biskop i Marseille, levde hun som eneboer et liv med botsøvelser i en hule. En annen fortelling at hun skulle gifte seg med Johannes, men da ble han kalt av Jesus, og rasende over å bli fratatt sin brudgom, og hun ble igjen en prostituert. Legendene om henne tar av, i Lübeck fortalte man i middelalderen at hun hadde æren for seieren i et slag mot danskene!

Og det tar fortsatt av. Hennes inntreden i feministenes verden fikk næring fra noen av de gjenfunne evangeliene i Nag Hammadi i 1947. Oskar Skarsaune har kommentert Dan Browns bruk av det han tror er sitater fra noen av disse evangeliene. Midt i boken leser Sophie fra Filipevangeliet: "Og Frelserens ledsagerske er Maria Magdalena. Kristus elsket henne høyere enn alle disiplene og pleide ofte å kysse henne på munnen. De øvrige disiplene ble fornærmet og uttrykte sin misnøye. De sa til ham: ”Hvorfor elsker du henne høyere enn oss alle?”"

Problemet er at sitatet ikke hentet fra noe originalmanuskript, men fra en bok av Elaine Pagels som handler OM Nag Hammadi-tekstene og gir en gjetning ut fra et fragment. Og det er enda lenger til noe seksuelt forhold mellom Jesus og Maria Magdalena, for ikke å snakke om en hemmelighet, som skulle ha vært bevart av tapre tempelriddere i 2000 år. Nåvel, forfattere har lov til å dikte. Og det kunne være fristende å si at det er et fjernt slektskap mellom den folkelige legendetradisjon som gjør henne til Sør-Frankrikes apostel og deltager i et hanseatslag - og Browns fortelling, men det er en svært viktig forskjell. Brown har bevisst konstruert sin Magdalena-legende og solgt den i 81 millioner eksemplarer. Og han har ikke gjort det i fromhet og god tro, han sitter blant duehandlerne og pengevekslerne på tempelplassen og hører Jesus komme mot seg og si: ”Mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folkeslag, men dere har gjort det til en røverhule.” Men han later som om han ikke hører det, for det kan ikke brukes i plottet hans.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160804

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no