Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jul JULIUS CÆSAR OG GALLERKRIGEN
2. jul HERMAN HESSE
3. jul KAFKA
4. jul ALICE I EVENTYRLAND
5. jul MAYAMYTER
6. jul JAN HUS
7. jul TANABATA-FESTIVALEN
8. jul SANKTA SUNNIVA AV SELJA
9. jul APOLLON
10. jul KNUT MED LJÅEN
11. jul KRONOS
12. jul DUMHETENS GUDINNE
13. jul O-BON
14. jul MANNEN MED JERNMASKEN
15. jul NESTORKRØNIKEN
16. jul KARMELITTENE
17. jul AMATERASU
18. jul QUISLING
19. jul ADONIS’ DØD OG OPPSTANDELSE
20. jul PROFETEN ELIA
21. jul HEMINGWAY
22. jul MARIA MAGDALENA
23. jul BIRGITTA AV VADSTENA
24. jul ROBERT GRAVES OG DEN HVITE GUDINNEN
25. jul JAKOB, FISKEREN SOM BLE SPANIAS NASJONALHELGEN
26. jul JESU BESTEFORELDRE, JOAKIM OG ANNA
27. jul KONFUTSE
28. jul IBN AL-ARABI OG SUFIENS FIRE STADIER
29. jul OLAV DEN HELLIGE
30. jul MADAME BLAVATSKYS REISE
31. jul IGNATIUS LOYOLA

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
AMATERASU
Japanernes mytologiske verk Kojiki, solgudinnens kamp med stormguden - og forsøkene på å nasjonalisere mytene.
17. juli blir solgudinnen AMATERASU feiret med gateprosesjoner over hele Japan. I KOJIKI blir Amaterasu beskrevet som vesenet alt lys strømmer ut fra, også i overført betydning, for hun hadde varme og medlidenhet og lyste opp tilværelsen for den som dyrket henne. Men Kojiki, hva er nå det?

Ordrett betyr det Krønike om fortidens hendelser og betegner det eldste bevarte skrevne dokumentet på japansk, ferdigstilt i år 712 (om krøniker: Mytekalender for to dager siden). Innholdet er en vilter og detaljert samling mytologi om alle tings tilblivelse og utvikling. Urparet Izanagi og Izanami føder de japanske øyene og en rekke guder. Da Izanami føder ildguden, dør hun. Izanagi prøver å hente henne tilbake fra dødens Mørke Land, men forgjeves. Når han vasker av seg skitten fra dødsriket, begynner han uvegerlig å føde på nytt.

Den som ble født da Izanagi vasket sitt venstre øye, var Amaterasu, solgudinnen. Da han vasket sitt høyre, ble måneguden født, da han vasket nesen, stormguden Susanowo. Izanagi ga halskjedet sitt til Amaterasu og sa: – Du skal herske over himmelens høye slette. Og han sa til Måneguden at han skulle herske over nattens rike og til stormguden Susanowo at han skulle herske over havets slette.

Susanowo tok seg ikke av riket sitt. I stedet gråt han og klaget så de grønne fjellene visnet og elvene tørket inn. Izanagi sa: Hvorfor passer du ikke på riket du har fått, men syter og bærer deg isteden?
– Jeg lengter etter mor, svarte Susanowo. Da ble Izanagi rasende og ba ham reise dit han ville, gjerne til sin mors rike, røttenes land. Susanowo ville først hilse på Amaterasu.
Fjellene ristet og jorden skalv. Amaterasu visste hvem som var i anmarsj og sa:
– Min bror kommer. Han vil ta fra meg riket mitt.
Hun flettet håret. Rundt flettene og armene bandt hun snorer med bøyde perler. Hun hadde 1500 piler klar og løftet buen da han kom. Han sa:
– Jeg har ingen onde hensikter. Jeg sa til den store guden at jeg lengtet etter min mor. Dermed jaget han meg, og jeg ville komme innom deg først.
– Hvordan kan jeg være sikker på at du har så rene hensikter? undret Amaterasu. Susanowo foreslo at de skulle gjennomgå en prøve og føde barn.
De sto på hver sin side av Himmelelven. Først var det Amaterasus tur. Hun ba om Susanowos sverd, brakk det i tre, skylte bitene i Himmelkilden, tygde dem og blåste dem ut. I disen som oppsto da hun blåste, ble tre nye kvinnelige guder født.
Susanowo ba om snoren med perler i Amaterasus flette, skylte dem i Himmelkilden, tygde dem og blåste dem ut. I disen ble det født en gud. Han fødte til sammen fem nye mannlige guder.
Amaterasu sa:
– Gudene du fødte, oppsto fra mine ting, og er derfor mine barn. De tre kvinnelige gudene som ble født først, er dine. Susanowo sa:
– Mine hensikter er rene. Derfor fødte jeg piker. Jeg har vunnet prøven.
Nå ble han ør av seiersglede og kastet avføring i spisehallen. Hun lot ham bråke. Men mens hun satt i vevhallen, slengte han ned gjennom taket en spraglet himmelhest som var flådd feil vei. Da skvatt himmelens vevpike så hun stakk seg i kjønnet og døde. Amaterasu ble så forferdet at hun stengte seg inne i himmelhulens port. Da ble alt mørkt som en endeløs natt og det oppsto utallige uhell.
De åtte hundre myriader av guder samlet seg ved Himmelelven. De tok steiner fra elveløpet, hentet jern fra malmfjellet, fikk laget et speil, en snor med 500 bøyde perler, dro ut skulderbladet av en hjort, samlet ved, dro opp et eviggrønt tre med 500 grener, festet snoren til de høyeste grenene, speilet til de midterste, hengte hvitt stoff av morbærbark og et blått av lin på de nederste og holdt det hele opp som offergave. Noen fremsa en bønn. Ame-no-Uzume bandt bambusblader rundt håndleddene. Foran himmelhulen trampet hun på en balje med bunnen opp og laget støy til hun ble besatt, dro ut brystvortene og skjøv ned skjørtekanten til under kjønnet. Himmelen skalv, og de åtte hundre myriader av guder lo.
Amaterasu åpnet forundret porten til himmelhulen på gløtt og sa:
– Jeg har stengt meg inne, altså må det være mørkt overalt. Hvordan kan det da ha seg at gudene ler?
Da sa Ame-no-Uzume:
– Vi ler fordi det fins en gud som er mektigere enn deg!
To andre guder holdt frem speilet for Amaterasu. Hun bøyde seg da lenger ut for å se. De dro henne dermed ut av hulen og hindret med et tau veien tilbake. Da solgudinnen hadde kommet seg helt ut av himmelhulen, vendte lyset tilbake overalt.
De 800 myriader av guder rådslo. Så lot de Susanowo sone ved å klippe skjegget, dra ut finger- og tåneglene hans og de jaget ham i en guddommelig jakt.

Stormguden kommer sterkt tilbake. Maktkampen bølger og grunntonen er at livet er en kosmisk lek. Den mytiske urtid går gradvis over i keiserrekken. Det har en klart ideologisk undertone: Keiserens har sin makt fra himmelgudene, ikke prøv deg. Kojiki ble skrevet på oppdrag. Daværende keiser Tenmu sto for et uavhengig Japan likeverdig med Kina. Kojikis forfatter legitimerte at han skulle kunne kalle seg himmelens hersker, som Vergil med Aeneiden som skulle føre den romerske keiserarvefølge tilbake til det mytiske Hellas. Å opphøye seg selv er herskeres vis.

Livets lodd er at den som tror han er gud, faller. Japanske nasjonalister forsøkte å påvise at Kojiki utgjorde en japansk urmytologi. Denne bevegelsen ble kalt Gudenes Veier, SHINTO. Utgangspunktet var gjenoppliving av små og store helligdommer og innføring av nye ritualer bygd på gamle skikker. Buddhistmunker ble erstattet med nye prester buddhistiske helligdager ble omdefinert. Buddhismen hadde inntatt Japan på 500-tallet, 200 år før Kojiki.

I realiteten har buddhismen og shinto eksistert side om side og påvirket hverandre. I dag regner 72 % japanere seg som buddhister og 95 % er shintotilhengere. Det står gjerne både et Buddha-alter og et kami-alter i et hjem. En kami er en naturånd, en forfedreånd – eller en gud fra Kojiki – som Amaterasu.

For ikke mange tiår siden ble japanerne oppdratt til bokstavtro på at keiseren stammet fra Amaterasu. Denne mytetolkningen ble bombet i stykker under annen verdenskrig. Men myter kan ikke ødelegges, så lenge det fins mennesker til å bære dem videre.

Amaterasu, solgudinnen ble funnet på i oppdrag av keiseren. Da er det en seier for den menneskelige fantasi at det i gatene i japanske byer i dag ikke jubles for keiseren, men for Amaterasu. Hun vant den kampen også.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20160727

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no