Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun KRIGENS STILLE FORTELLINGER (ANNE FRANK)
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
Verdens mest kjente sagn, dets opprinnelse og utvikling. Hva er den historiske bakgrunnen sagnet, hvem var rottefangeren og hvor ble barna egentlig av?
”I år 1284 etter Kristi fødsel på Johannes’ og Paulus’ dag den 26. juni ble fra Hameln på grunn av en fløytespiller kledd i mange farger ett hundre og tredve barn, født i Hameln, tapt, ved Calvarie nær Koppenberg.”

Disse linjene ble skrevet inn i Rådhuset i den tyske byen Hameln i Niedersachsen. Legenden om rottefangeren har gjort den til en internasjonal turistby. Hver søndag om sommeren er det friluftsforestilling på torget, hvor 80 barn og voksne oppfører Rottefanger-spillet. Fløytespilleren er også tema for musikalen Rats, som oppføres mellom mai og september. Figuren går igjen på kirkevinduer, skulpturer, klokkespill og utstillinger. Sagnet er slik:

I året 1284 viste en mystisk mann seg i byen. Han bar en mangefarget kappe, ga seg ut for å være rottefanger og sa at han mot en viss sum kunne sørge for at alle rotter og mus i byen ville forsvinne. Borgerne ble enige om å betale ham for å gjøre dette. Mannen tok da en fløyte fra en lomme og blåste. Øyeblikkelig kom rotter og mus og flokket seg om ham. Da han var sikker på at hadde lokket ut alle, ledet han dem ned til elven Weser der han brettet opp buksene og vasset uti. Dyrene fulgte ham inn i vannet og druknet. Nå da borgerne hadde blitt kvitt plagen, angret de på at de hadde lovet bort såpass mye penger, og med forskjellige slags bortforklaringer omgikk de betalingen. Rottefangeren dro uten et ord. Han kom tilbake 26. juni om morgenen klokken syv, andre sier ved middagstider, nå kledd i jegerdrakt og med en underlig, rød hatt. Han blåste igjen i fløyten i gatene, og denne gangen var det barn, gutter og jenter, blant dem borgermesterens datter, som flokket seg rundt ham og fulgte etter ham. Han ledet dem til et fjell der han forsvant med dem. En barnepike hadde med et barn på armen fulgt dem på lang avstand og fortalte nå nyheten i byen. Det løp i flokker til byportene for å lete etter sine barn. Mødrene skrek og hulket. Mennene løp omkring og lette, men ingen barn var å finne. 130 barn forsvant. En liten gutt hadde fulgt de andre, men snudd for å hente jakken sin. Da han kom tilbake, hadde alle forsvunnet inn i en hule i fjellet. To store steinskulpturer formet som kors ble reist i fjellet der barna forsvant. Det er fortsatt ikke lov til å synge eller danse i gaten der de ble ledet ut av byen.

Den eldste beretningen om begivenheten stammer fra 1566. Forfatteren heter Weiers, og han skriver om rottefangeren i sterke farger, borgernes brutte løfte og de 130 barna som forsvant nær fjellet som ble kalt Koppenberg, etgammelt henrettelsessted med galger.

I en beretning fra 1577 heter det: ”Da han nå spilte for 130 barn, gikk han foran ut av byen frem til fjellet der man henretter arme syndere, og der mistet man dem. Man påstår at to barn skulle ha vendt tilbake, men det ene var stumt, det andre blindt, og disse gjorde forståelig ved hjelp av tegn at Koppenberg hadde åpnet seg, og så hadde spillemannen sammen med alle barna gått inn der.”

Senere forfattere forteller historien på samme måten eller med nye detaljer. Årstallet varierer litt. Er dette bygget på en historisk hendelse, og hva i all verden har da eventuelt skjedd?

Noen mente at barna kan ha blitt forgiftet og fått et kollektivt anfall av Sankt Veitsdans, fellesnavn på en rekke sykdommer der den rammede uttrykker seg i ufrivillige grimaser og andre nervøse bevegelser. Den fremmede skal da med sitt fløytespill ha forsøkt å bringe barna tilbake til et harmonisk bevegelsesmønster og på den måten helbrede dem.

Tyskeren Dobbertin har studert billedmateriale om sagnet, og peker på et glassmaleri med motiv fra begivenheten i en kirke. Dobbertin mener å gjenkjenne et våpenskjold på bildet, og tenker seg at en viss greve, som hadde et slikt, dro fra Hameln 26. juni 1284 med 130 utvandrere. Andre har gått videre på dette og foreslått at fløytespilleren ble leid av en småkonge for å rekruttere arbeidskraft til nye kolonier i Øst-Europa, en variant av fortellingen går nemlig ut på at barna som blir ført inn i fjellet kommer ut igjen i Transilvania. Andre gjetter på pest eller et slag med barnesoldater eller at barna ble rekruttert til de såkalte barnekorstogene.

Rottefangerens klesdrakt minner om Harlekin-skikkelsen, en figur med rutete kappe og demonisk halvmaske fra den italienske commedia dell’arte-tradisjonen. Gjøglerne brukte også musikkinstrumenter. En som bar en slik drakt, gjorde narr av andre med sine skøyerstreker. Den moderne klovnen har lånt denne drakten. En bakgrunn for at den er mangefarget, er at fattigfolk og bønder gikk med lappete klær, og det var opprinnelig disse man gjorde narr av. Det engelske ordet clown kan være avledet av det latinske colonus, som betyr bonde.

Den greske sangeren Orfeus spilte og sang så vakkert at hele naturen ble oppmerksom på ham, dyrene stanset og lyttet. Det er fortellinger fra mange kulturer om musikanter som temmer dyr. I Kalevala spiller Väinämöinen kantele så fiskene må lytte. Stammens trollmenn bruker instrumenter til å bringe mennesker og dyr i andre stemninger og verdener, som samene med trolltrommen. Og at eksperter, gjerne trollkyndige, ble brukt til å jage bort dyr i middelalderen, er et historisk faktum.

Det har vært et motiv i middelalderkunsten at djevelen bruker musikk for å forføre sjelene til å synde og lokke dem til helvete. I Disneys filmversjon av 1933 blir barna i god amerikansk tradisjon ikke ledet til helvete, men til et lykkeland med evig ungdom. Det fins rottefangerhistorier fra Østerrike, England, Kina og Syria også.

En ting er sikkert. Hvis noen rundt 1284 kokte i hop denne fortellingen av ingenting, ga de sine etterkommere en meget innbringende skatt; byen Hameln lever fortsatt godt på inntektene fra en av verdens mest berømte legender. Og vi andre fikk noe å grave i. Fortellinger med uoppklarte mysterier gjør verden litt mer interessant.
LastUpdated:20140627

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no