Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun ANNE FRANK
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
LILJEFESTIVALEN I NOLA
Helgenen Paulinus av Nola, hans personlige ulykker, barmhjertighetsarbeid og homofile legning - og om liljedansen.
Messingblåserne spiller på toppen av plattinger eller små hytter som rommer enorme mengder av liljer, og alt dette bæres av akrobatiske, dansende, halvnakne menn. Torvet er fullt, gatene er fulle, av musikk, mennesker og liljer.

Midt i provinsen Napoli i Campagnia i Italia, nederst på skinnleggen, om man altså betrakter landet som en støvel, ligger byen NOLA. Her var etruskerne i 560 før Kristus. Senere ble byen innlemmet i Romerriket. Rystet av okkupasjoner og jordskjelv minket den senere i størrelse og betydning. I 1548 ble Giordano Bruno født her, og i 1990 kom fjerde etappe av sykkelrittet Giro d’Italia i mål her. Byens turistbrosjyrer skryter like høyt av begge deler.

PONTIUS MEROPIUS PAULINUS ble derimot født i Bordeaux, året var 353. Faren var romersk embetsmann, prefekt for Gallia – og besitter av en rekke eiendommer i flere land. Paulinus utdannet seg i dikterkunst, retorikk og juss, reiste mye og besøkte Nola som 26-åring. To år senere ble han stattholder i Campania-regionen, men dro tilbake til Frankrike for å gifte seg med spanske Teresa, rik som han selv. Kort tid senere kom ulykkene på rekke og rad. Paulinus ble feilaktig anklaget for å ha drept sin bror. Men langt verre: Paret mistet sitt eneste barn, en sønn, bare åtte dager gammel. De flyttet til Barcelona, solgte eiendom og brukte inntektene til nødarbeid. Dermed forlangte den ene etter den andre at han måtte få adgang til geistligheten, og slik hadde det seg at han ble viet til prest julen 394, som følge av et lokalt folkekrav. Men etter en tid dro Paulinus og Teresa tilbake til Nola, der de flyttet inn i et hjem for fattige og syke grunnlagt på fortjenesten av eiendomssalgene. De holdt sammen fortsatt, men sluttet å leve som ektefolk. Teresa ble husholderske for hospitalet. Paulinus gjorde etasjen over sykehuset til et kloster, der han sammen med noen eremitter etablerte en av de første monastiske sentre i vesten. Klostret hadde strenge regler om stillhet og faste, mager grønnsaksdiett, barberte hoder og kun det nødtørftigste av klær. Munkene tok imot besøkende og hjalp de lidende så langt evnene og tiden strakk til. Her var det hardt tiltrengt, intenst humanitært arbeid i to etasjer i en årrekke. Paulinus skrev også dikt og brevvekslet med mange berømtheter i sin tid, blant annet Augustin. I år 409 ble han valgt til biskop av Nola. Han var mye syk, men levde til han ble 78 år gammel. Hans disippel Uranius vitner at han etter å ha feiret nattverd med to besøkende biskoper og gitt sin siste gave til de fattige, femti sølvstykker, død idet han siterte fra Salmenes Bok: ”Jeg har beredt et lys for min salvede.” Det skjedde 22. juni år 431.

Gjennom Paulinus’ dikt strømmer lidenskapelighet og varme. To svært viktige ting ved hans liv tilhører IKKE helgenvitaen. Den ene er hans seksualitet. Utenom de katolske skriftene fortelles det at Paulinus var forelsket i en mann, nemlig sin gode venn Ausonius, også en dikter. Og i Calendar of Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Saints, blir Paulinus i dag æret som en homofil helgen!

Dette skrev han skrev til sin venn Ausonius:

Gjennom alt som er mulig for en dødelig
og alle tenkelig eksisterende skjebner
så lenge dette trange fengsel holder seg i meg
og selv om denne verden skulle rive oss i stykker begge to,
skal jeg bære deg, hver fiber du er vevet av.
Ikke med stumme lepper, ikke med bortvendt ansikt,
men se på deg, omfavne deg i mitt sinn,
umiddelbart og tilstedeværende, du, overalt.
Ja, når dette kjødets fengsel er smuldret,
og jeg ikke lenger er på jorden
Hvorsomhelst dette vide universet da måtte gjemme meg
skal jeg bære deg, slik jeg gjør i dag.

Den andre særegenheten ved Paulinus som ikke helt hører hjemme i en helgenfortelling, er at det hver 22. juni er LILJEFESTIVAL i Nola. Hvorfor ble Paulinus forbundet med liljer?

Jo, det fortelles at han ble kidnappet av vandaler og brakt som slave til Afrika. Der hadde han en vidunderlig drøm, som ble oppfattet som et mirakel. Hva den besto i, er dessverre ukjent, men denne drømmen fikk den stedlige kongen til å befri ham, og slik ble han sendt hjem, sammen med sine landsmenn, i flere skip. Da de kom tilbake til Nola, ble de møtt med liljer, og siden da har helgenens festdag blitt feiret med liljer.

Vår jødisk-kristne tradisjon forteller om Josef som ble sendt som slave til Afrika; hans mesterlige drømmetydninger førte til frihet og velstand for et helt folk. Vår greske tradisjon kan berette om Dionysos, som ble fanget av sjørøvere men klarte å frigjøre seg og er forbundet med liljer – liljedans har trolig vært en del av en gammel Dionysos-feiring. Ifølge grekerne spirte liljen av Heras melk, som rant ned på jorden samtidig med at melkeveien oppsto, altså en slags overflødighetsblomst. I kristen symbolikk er den et symbol på den vakreste, mest uskyldsrene kjærlighet; Marias foreldre Joakim og Anna fremstilles med en lilje i hånden. Og i bergprekenen sier Jesus i noen berømte vers:

Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De arbeider ikke og spinner ikke, men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem.

Og her er vi ved en kjerne. Paulinus var en rik mann som opplevde personlige ulykker, og så ga han avkall på alt. Det gjorde noe med ham. Blant de fillete, fattige og syke i Nola var han ikke lenger bekymret for noe. Han våget til og med å utsi sin kjærlighet til en mann. Han viet sitt liv til medmenneskelighet, ble en ubekymret lilje i en dans.
LastUpdated:20130623

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no