Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun ANNE FRANK
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
BLOOMSDAY
Om James Joyce, Dublin, kjærligheten og Leopold Bloom - og om romanen Ulysses form og det T S Eliot kalte *den mytiske metode*.
Nyrer sto i tankene hans da han langsomt ruslet ut på kjøkkenet og gjorde i stand frokosten hennes på det bulkete brettet. Iskald luft og belysning var det på kjøkkenet, men mild sommermorgen overalt ute. Fikk ham til å kjenne seg litt småsulten. Kullene rødmet. En skive til med smør, tre, fire, riktig. Hun likte ikke full tallerken.

Er det en tøffelhelt som beskrives her? Vel. Når man har vært igjennom denne boken, får man et personlig forhold til Leopold Bloom, enkle karakteristikker duger ikke. I dag er det BlOOMSDAY. 16. juni markerer James Joyce-disipler fra hele verden at det var på denne dato romanfiguren vandret Dublin rundt i Ulysses, hans mektige, sammensatte fortelling. Dagen feires i Dublin, men også blant entusiaster andre steder. Ulysses er nittenhundretallets mest omtalte litterære verk, en roman mange forholder seg til enda den blir sett på som temmelig utilgjengelig. Kunsten å komme seg igjennom de nesten 800 sidene er blitt en egen humorsjanger blant folk som leser mye annet. Forestillingene og fordommene rundt romanen er også påtagelige, dessuten behandlet litterært, blant annet av Ola Bauer, i Magenta fra 1997:

det var en historie om ingenting, men det fine var at den utga seg heller ikke for å være noe annet, bortsett fra leveren, den fantastiske kalveleveren som Leopold Bloom hadde i jakkelomma; det var en roman om en lever og det var den endelige bekreftelsen, dette var den store, ærlige tomheten beskrevet som den var, ikke noe annet. Tom leste Ulysses med måpende munn i begynnelsen, og etter hvert med stigende redsel for at Joyce skulle prakke på leseren en mening, en moralsk holdning, men den kom ikke, det var 768 sider om en lever.

Bortsett fra at det dreier seg om en nyre, og ikke en lever, er dette en adekvat betraktning. Romanen gir oss lov til den slags, med sin mangel på kjerne men nærvær av speilbilder, innganger, spor.

James Joyce ble født i Dublin i 1882 som den eldste i en enorm barneflokk. Faren drakk og gjorde livet utrygt. James gikk på gode skoler og elsket å lese, oppdaget Ibsen og lærte seg norsk. Den dagen Gjengangere kom ut, fikk han tak i den, satte seg ved kaminen og leste den med en gang. Han ble fritenker og nektet å falle ned på kne og be for sin mors sjel. Han deltok aldri i den nasjonale frigjøringskampen, men reiste i eksil og flakket om på det europeiske kontinentet isteden. Først 34 år gammel debuterte han – med novellesamlingen Dubliners, om hverdagslivets dramatikk: En gutt sørger over sin eldre venn presten som har fått slag og så dør. En middelaldrende mann går fra henne han er glad i fordi han ikke orker intimitet.

Joyce havner som språklærer i Trieste. Her skriver han Portrett av kunstneren som ung mann, om Stephen som strir med mistrivsel på skolen og et syndefall på et bordell – og så en dag får se noe som forandrer livet hans, en åpenbaring; en kvinne som vasser i strandkanten. Da må han bli kunstner. Han opplever nå byen som smålig og innestengt – og reiser. Joyce selv forelsket seg i Nora, som ble med ham til Italia. De fikk to barn. Ulysses ble skrevet i anledning av at han den 16. juni 1904 endelig klarte å sjekke henne opp.

Stephen Daedalus bor med to andre studenter i en festning. Om morgenen skal han ha en historietime på en skole der han er timelærer. Men han vil være ubundet av historie, går på stranden og ser seg selv som en kunstner som vil innfange virkeligheten her og nå. Jeg minner om at den mytiske Daidalos var innesperret i kong Minos’ festning på Kreta, men laget vinger av voks til seg og sønnen Ikaros, som flyktet som fugler fra fangenskapet – sønnen rett i døden. Først i Ulysses’ fjerde kapittel introduseres den andre hovedpersonen, Leopold Bloom. Han er en moderne Odyssevs, i engelsk form Ulysses, derav tittelen på boken. Odysseen handler om krigshelten Odyssevs på vei hjem til Ithaka etter krigen, stadig utsatt for farer og hindere. I Ulysses finner vi stikkord fra Odysseen i parenteser: Dødsriket, Kyklopen, Kirke, Telemakos og Penelope. Romanen har paralleler til det greske epos: Odyssevs besøker dødsriket under havet, Bloom kirkegården. Grekeren sloss med den enøyde kyklopen, Iren er jøde og blir forfulgt av en enøyd nasjonalist som kaster en blikkboks etter ham. Trollkvinnen Kirke forvandler Odyssevs menn til svin, Bloom vandrer gjennom byens horestrøk. Bloom redder Stephen fra en ubehagelig krangel og inviterer ham hjem, og en stund har han en slags sønn, slik Odyssevs hadde sin Telemakos. I Homers verk er Penelope en trofast hustru, Blooms er tvert imot utro. Men Mens Odysseen er handlingsmettet så det holder, skjer det lite eller ingenting i Ulysses. Det er en torsdag med skiftende skydekke. Det kommer en liten regnskur ved ellevetiden, torden om kvelden. Bloom sitter på do, bader i et offentlig bad, deltar i en venns begravelse, arbeider med en annonse (jobben hans), sitter på pub, kikker på pikene og går på bordell, dog uten å kjøpe sex. Den yngre Stephen har himmelstormende ideer og litterære ambisjoner. Alt skjer i løpet av et døgn. Romanen har ingen vanlig episk struktur med begynnelse og slutt, historien ordnes i forhold til temaene i Odysseen. T.S. Eliot kalte dette den mytiske metode i motsetning til den fortellende. Joyce beskriver hovedpersonenes tanker, og perspektivet løper av gårde med disse tankene, det forvirrer, men for en tålmodig leser tar det seg opp igjen, den grunnleggende substansen siger inn på en. Man sitter igjen med et veldig inntrykk basert på gjetning i forhold til informasjonen Joyce legger ut mens han sjonglerer med litterære former. Han lykkes.

Han lykkes i å beskrive et stykke virkelighet på en ny og samtidig gjenkjennelig måte, en nittenhundretallsmåte, der flimmeret fra samtiden gjenspeiles i flimmeret i fortellermåten, en bok ikke bare uten budskap, men også uten kjerne, en bok som folk som ønsker det, kan få til å handle om en kalvelever. Det eneste noenlunde faste er punktene fra Homers gamle historie. Odyssevs som vant en verdenskrig og hevnet seg med blodig vold over sine rivaler, tusler nå inn til sin utro hustrus soverom for å servere henne frokost på sengen. Det virker ikke så heltemodig. Men det virker så uhyggelig sant.
LastUpdated:20130618

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no