Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun KRIGENS STILLE FORTELLINGER (ANNE FRANK)
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
PROFETEN AMOS
Profeten som tordnet mot urettferdig fremferd og ble utvist fra templet. Hva er en profet, og fyller noen profetens plass i dag?
En profet er en som mottar guddommelige åpenbaringer og forteller dem videre, uansett motstand. Han får da en hellig status og blir gjerne forfulgt. Budskapet de kommer med, kritiserer det bestående samfunn eller den etablerte religionen. Gigantene blant profeter er Zarathustra i Iran og Muhammad i Mekka. De kritiserte umoralen i sin samtid og de gamle religionene og startet nye. I den jødisk-kristne tradisjonen vrimler det av profeter, og profetlitteraturen utgjør en solid del av bibelen. De profetene danner ikke nye religioner, det er i deres sammenheng utenkelig, men bidrar til nyskapninger i og videreutvikling av den eksisterende. Grunnbetydningen av ordet profet er ”en som fremsier”, altså ikke forutsier, som man trodde før, ikke nødvendigvis en sannsiger, men først og fremst en som sier tingene som de er.

Forskerne bruker gjerne ordet ekstase om profetens verden. Svensken Johannes Lindblom, som skrev et epokegjørende verk om profetene i 1934, definerer ekstase som en sjelelig tilstand der en idé eller stemning overtar for alt annet og normal selvkontroll går tapt. Dette medfører da hallusinasjoner, profeten hører eller ser stemmer eller vesener og omsetter opplevelsene i forkynnelse. Den innadvente ekstase er mystikerens ekstase, opplevelsen er en sak mellom han og guddommen alene, for han er forening med Gud målet. Profeten derimot får en idé i ekstasen, og et kall til å gi uttrykk for ideen. Han er i ikke så fjern slekt med sjamanen, trollmannen, som også mottar informasjon fra den oversanselige verden, men mindre dramatisk og aldri for så å gå over til refs, men heller bli styrket i sitt virke som heler og samfunnets opprettholder. Sjamanen trenger ikke å kjempe seg til plass for å rope ut sine syner, han kan snakke ganske rolig, han har all den autoritet som trengs.

Muhammad kalles i den islamske verden ofte bare for profeten. Det fortelles at han etter åpenbaringene falt om på jorden, skiftet farge, pustet med en rallende lyd som minte om en kamels. Han var nok en ekte ekstatiker. Også i førislamsk tid finner vi en slags profeter hos araberne, de såkalte kahiner, som kom med dunkle utsagn på vegne av en guddom eller en demon. Dervisjene er en slags profeter som fortsatt befinner seg innenfor islam, de får gjennom musikk og dans syner fra fremtiden.

Østkirken feirer i dag profeten Amos, en gjeter og bonde som fikk kall til å bli profet og virket omkring 750 f.Kr. Amos var den første som fikk sine profetier samlet i en bok, som kan deles i tre hoveddeler: Først fordømmer han nabostatenes krigerske og voldelige atferd og bedyrer at Herren vil straffe dem. Så tar han for seg sitt eget folk, som har glemt det mest grunnleggende kravet i loven – respekt for sin neste. De undertrykker de fattige, utnytter dem som har gjeld, undergraver domstolene og planlegger uærlig handel. Dessuten har de mistet evnen til å skjelne mellom rett og galt.

For de selger rettferdige for penger
og fattigfolk for et par sko.
De tråkker småkårsfolks hoder i støvet
og trenger de hjelpeløse bort fra veien.

Amos bruker kraftfulle bilder på straffen som skal følge: altetende gresshopper og fortærende ild, knust helligdom, sorgen skal bli slik sorg som når en sørger over sin eneste sønn og enden som en ulykkesdag, folket skal føres bort som fanger fra sitt land.
I de siste versene kommer han med håpet om en ny begynnelse – etter ødeleggelsen, da ”Davids falne hytte” skal gjenreises.

For refsen ble han utvist fra templet. Det er også beskrevet, inkludert hvordan han kunne forsvare seg:

”Amasja, presten i Betel, sendte bud til Jeroboam, Israels konge, med disse ord: – Amos har fått i stand en sammensvergelse mot deg midt i Israel. Landet kan ikke lenger holde ut alle de ord han taler. For Amos har sagt:
Jeroboam skal dø for sverd,
og israelittene skal føres bort
som fanger fra sitt land.
Siden sa Amasja til Amos: – Gå din vei, du seer, kom deg av sted til Juda! Der kan du ha ditt levebrød, der kan du være profet. I Betel får du ikke lenger tale profetord for det er en kongelig helligdom, ja, et rikstempel.
Da tok Amos til orde og sa til Amasja:
Jeg er ikke profet
og hører ikke til noe profetlag.
Jeg er gjeter og dyrker morbærfiken.”

Amos er den første som antyder at Gud ikke bare er en jødisk stammegud han skal jo dømme alle nasjoner. Han har en spesiell pakt med jødene, men nettopp derfor er kravene til dem spesielt strenge. Amos fornyer teologien betegnelsen Herrens Dag var et begrep for at Jahve skulle felle dom over de utenlandske hedningene og knuse dem, men Amos sier:

Ve dere som lengter etter Herrens dag!
Hva vil dere med Herrens dag?
Den er mørke og ikke lys.

Guds pakt med jødene er en gjensidig forpliktende pakt. Det at de er utvalgt, betyr ikke at de har rett til å begå overtredelser og synder.

Forfatteren Jostein Gaarder sto frem sommeren 2006 og kritiserte Israels maktmisbruk. Den israelske ambassadøren kalte budskapet ren antisemittisme. Wiesenthalsentret skrev at Gaarder var alvorlig syk av ondskap eller Alzheimer eller begge deler. Fredsprisvinner Shimon Peres antydet at Gaarder ønsket seg et nytt Holocaust – og kronikken ble stemplet som det verste skriftstykke siden Hitlers Mein Kampf.

– Men jeg er ikke profet, sa Amos da de jaget ham ut av tempelet, – jeg er bare en gjeter. Jeg kan bare ikke holde kjeft lenger.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20180622

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no