Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun KRIGENS STILLE FORTELLINGER (ANNE FRANK)
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
CHIEF SEATTLES BUDSKAP
Om høvding Seattle og hans tale fra 1854, hvordan den oppsto i tre versjoner og stadig blir avslørt som forfalskning
Det er en kald desembermorgen i 1854 på en strand ved Puget Sound, en stillehavsarm som flyter innover i det nordvestre USA. Her er mørkt kledde representanter for regjeringen i Washington, indianerhøvding Seattle med et lite følge – og tolken Dr. Henry Smith. Etter en lang pause tar høvding Seattle et skritt frem og holder en lidenskapelig tale på morsmålet sitt.
Regjeringen har forsøkt å forhandle frem avtaler med indianerne hele året med formål at de skal gi fra seg land – og få reservater og løfter om støtte tilbake. Seattle snakker, Smith oversetter, og politikerne puster stadig lettere.

Smith tok vare på notatene sine, og lenge etter høvdingens død, i 1887, rekonstruerte han talen og publiserte den i en avis. Eksperter betvilte at Smith gjenga den særlig korrekt, preget som den virket av oversetterens egne ambisjoner. Ikke bare hadde det gått 33 år, Smith hadde vært det eneste kjente engelskspråklige vitne som FORSTOD talen. Selv gjorde han det klart at hans gjengivelse ikke var eksakt, men det beste han kunne få til. Åpning:

”Denne himmelen har grått forbarmelsens tårer over våre forfedre i utallige århundrer, og virker for oss evig bestandig, men kan allikevel forandre seg. I dag er det vakkert vær, i morgen kan det være overskyet. Mine ord er som stjerner som aldri går ned.”

75 år etter, på 1960-tallet, kom en ny versjon, skrevet av poeten William Arrowsmith ut fra en gjetning om at Seattles språk måtte ha vært mer muntlig og tilforlatelig enn Smiths oppstyltede engelsk.

Slik ble den nye begynnelsen:

”Brødre. Himmelen over oss har forbarmet seg over våre forfedre i mange hundre år. For oss kan den virke uforanderlig, men den kan forandre seg. I dag er det pent. I morgen kan det være overskyet.”

At talen er blitt berømt, skyldes imidlertid den tredje versjonen. Da ble den nemlig til en fantastisk velformulert miljøappell, nå ikke noe forsøk på å gjette seg til autensitet, men dikte en ny en, basert på de beste hensikter. Den som sto bak, var Ted Perry, en universitetslektor fra Texas som i 1969 fikk i oppdrag av kirkesamfunnet The Southern Baptist Convention å skrive manuskript til en TV-film om økologi som skulle hete Hjem. Denne utgaven av høvding Seattles tale ble raskt kjent. Forsøkte lektor Perry å bløffe? Langt i fra. Replikker i manuskripter til historisk film er ikke mer bløff enn en roman er en bløff. Det var bare det at produsenten av filmen ikke krediterte Perry – for han var redd for at det da ikke ville virke så autentisk, og det hadde han jo rett i. I ettertid har Perrys formuleringer satt seg som om det skulle være Seattles egne.

Nå begynner erklæringen ikke lenger med betraktninger om forfedre og skiftende skydekke, men slik:

”Den store høvding i Washington har sendt bud om at han ønsker å kjøpe vårt land. Den store høvding forsikrer oss også om sitt vennskap og sin godvilje. Dette er vennlig av ham, ettersom vi vet at han ikke trenger vårt vennskap. Men vi vil tenke over ditt tilbud, ettersom vi vet at hvis vi ikke gjør det, da vil den hvite mann komme med våpen og ta vårt land. Den store høvding i Washington kan stole på hva høvding Seattle sier, like sikkert som våre hvite brødre kan stole på årstidens vekslinger. Mine ord er som stjernene – de blekner ikke.”

Altså en helt ny åpning, bare årstidens vekslinger og høvdingens ord som står fast som stjerner er beholdt. Lenger ut i talen heter det:

”Jeg har sett tusenvis av bison ligge råtnende på prærien, etterlatt av den hvite mann som skjøt dem fra toget. Jeg er en villmann og forstår ikke hvordan den rykende jernhesten kan være mer verdifull enn bisonen, som vi indianere dreper bare for å oppholde vårt eget liv. Hva er mennesket uten dyrene? Hvis alle dyr var borte, ville mennesket dø av åndelig ensomhet, for alt som skjer med dyr kan også ramme mennesket. Alt henger sammen.”

Nå fantes det ikke bøfler i 100 mils omkrets rundt Seattle i det nordvestre USA. Og riktig nok drev den hvite mann en systematisk utrensking av bøfler for å fjerne grunnlaget for indianernes levesett, og visst ble det skutt fra tog. Men jernbaneskinnen var fortsatt mange år fra vesten. Det skal ikke så mye anstrengelse til for å finne ut dette. Også på 1970-tallet sto det i historiebøkene når togene kom, og hvor den avsindige bøffelmassakren foregikk. Dessuten var dette egentlig ikke noe å avsløre, siden lektor Perry aldri har latt som noe som helst. Likevel blir Perry avslørt. Til stadighet! Det skrives essays, avisartikler, ja bøker om hans såkalte forfalskning. Dette har fått status som ”myte”, slik ordet blir brukt i dagligtale av journalister og fulle folk: som vanlig akseptert løgn. Og det er blitt trendy å avsløre såkalte ”myter” i denne betydningen av ordet, for eksempel ”myten” om ørkenens raske utbredelse, den brer seg nemlig ikke så raskt som ”myten” sier. "Myten" om at folk i middelalderen trodde at jorda var flat, men det gjorde de ikke. Det siste er forøvrig en diskutabel påstand for å si det snilt. Og altså "myten" om at høvding Seattle's tale er ekte.

Slike avsløringer er på sin plass, i den grad de faktisk er avsløringer. Mytekalenderen vil nå ære høvdingens minne ved å rette fokus i en annen retning. Sentralt i kulturhistorien står profeter som Jeremias, Jesus og Sokrates. Vi siterer dem stadig, vel vitende om at ikke en eneste setning av det vi vil at de skal ha sagt kan bevises. Nå er det i rettferdighetens navn en diskusjon hva Jesus egentlig sa, men den berører ikke hovedsaken. Bergprekenen er, som Sokrates' forsvarstale, et etisk fundament i vår kultur:

Sitat:
”Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn.
Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himmelriket er deres.”

Men det var da ikke Jesus som sa dette, det var en eller annen Matteus som skrev det ned nesten 100 år senere, Jesus uttrykte seg sikkert mer muntlig, han snakket jo folkespråket arameisk og kom fra langt ute på bondebygda i Galilea! Matteus er avslørt, folkens!

Ja vel, hvem bryr seg?

”Hele denne jord er hellig for mitt folk. Hver eneste skinnende barnål, alle sandstrendene, hvert slør av dis i de mørke skogene, hver eneste lysning og alle de summende insektene er hellige i mitt folks tradisjoner og bevissthet.”

Høvding Seattle bidro med det økologiske imperativet i kulturen, og det trengte vi. Hans evangelist var Ted Perry, hvis poesi bare kunne oppstått i visjonen om en stor høvding. Seattle døde 7. juni 1866. Vi bør erklære disse avsløringene som ferdige og begynne å lytte til hva han sier.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20180622

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no