Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. jun JUNO
2. jun MARKI DE SADE
3. jun ALLEN GINSBERG
4. jun SOLFORMØRKELSER OG UNDERGANGSMYTER
5. jun LORCA
6. jun JUNG
7. jun CHIEF SEATTLES BUDSKAP
8. jun PROFETENS DØDSDAG
9. jun KOLUMBA OG SJØORMEN I LOCH NESS
10. jun ONOFRIUS
11. jun BARNABAS
12. jun ANNE FRANK
13. jun MUSENE -HUKOMMELSENS NI DØTRE
14. jun CHE GUEVARA
15. jun PROFETEN AMOS
16. jun BLOOMSDAY
17. jun ORFEUS OG EVRYDIKE
18. jun ROALD AMUNDSEN
19. jun KONG SVERRE
20. jun FLYKTNINGER
21. jun SOMMERSOLVERV
22. jun LILJEFESTIVALEN I NOLA
23. jun MYTER VED MIDTSOMMER
24. jun DØPEREN JOHANNES
25. jun GRISENES DEMOKRATISKE DIKTATUR
26. jun ROTTEFANGEREN FRA HAMELN
27. jun DE SYV SOVERE FRA EFESOS
28. jun ROUSSEAU OG NATUREN
29. jun DEN LILLE PRINSEN
30. jun BONGO FRA KONGO – MYTER OM OG FRA AFRIKAS INDRE

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
LORCA
Om Lorcas korte liv og død, dødsbevissthet og diktning - og om duenden, kraften en kunstner må overvinne for å kunne skape.
Jeg stikker hodet ut
av vinduet, og da merker jeg
hvordan vinden forsøker å hugge,
hugge det av med kniv.

På denne giljotinen,
den usynlige, la jeg så
de øyenløse hodene
på alle mine ønsker.

Og lukten av sitron
fylte det veldige sekundet,
mens vinden skapte seg om
til gjennomsiktig blomst

Federico García Lorca ble født 5. juni 1898. Han var en andalusisk dikter og dramatiker som ble myrdet av Francos fascister i 1936, på høyden av sin karriere, enten av politiske grunner eller fordi han var homoseksuell. Hans produksjon var sensurert helt til Francos død i 1975. Hans poesi er tidløs, surrealistisk, mytisk og sensuell. Hans stemme ser ut til å ha appell til den ene generasjonen etter den andre. Han ble populær i hele den spansktalende verden og tenkte kanskje at hans status som kulturpersonlighet ville beskytte ham. Politisk var han slett ikke. Han kalte seg kosmopolitt og var stort sett bare opptatt av kunst. Men det var borgerkrigens tid, og han hadde skrevet en ballade om den spanske sivilgarden.

Skallene er av bly,
og derfor gråter de aldri.
Med lakkstive sjeler kommer
de ridende landeveien.
Nattlige pukkelrygger
som påbyr, hvor de enn kommer,
den mørke gummiens taushet
og redsel så fin som sand.

Faren fikk ham til å studere juss. På studenthjemmet i Madrid traff han filmskaperen Buñuel og billedkunstneren Dalí. De tre ble venner. Lorca debuterte med en samling prosa som fikk god kritikk og solgte dårlig. Han fikk en teatersjef til å produsere et stykke han hadde skrevet på vers, om et umulig kjærlighetsforhold mellom en sommerfugl og en kakerlakk. Det ble ledd av scenen etter fire forestillinger. Lorca ble dødelig fornærmet da Dalí og Buñuel laget den surrealistiske filmen En andalusisk hund, tolket av Lorca, selvopptatt og trolig feilaktig, som et angrep på ham. Forholdet til Dalí tok slutt, også fordi Dalí nå møtte kvinnen som skulle bli hans kone. ”New York står for meg som noe forferdelig, derfor reiser jeg dit,” skrev Lorca – og dro. Her skrev han ”Dikter i New York”.

Det finnes et lik på kirkegården lengst unna
som har ynket seg i tre år
fordi han har et uttørket landskap i kneet;
og gutten de begravde i morges gråt så voldsomt
at hundene måtte tilkalles for å få ham til å tie.

Livet er ikke en drøm. Våkne!

Tilbake i Spania ble han direktør for et teater som skulle reise rundt på landsbygda og vise moderne tolkninger av klassisk teater. Nå skrev Lorca sine kjente skuespill, Blodbryllup og Yerma. Han utformet også tanker om kunstnerisk skaperevne. Han mente at stor kunst avhenger av et nært forhold til døden.

Når jeg er død
begrav meg da med min gitar
under sanden

Når jeg er død
blant appelsintrær
og duftende mynte.

Så ble han henrettet av falangistene, en fascistvennlig kamporganisasjon dannet tre år tidligere, og lagt i en massegrav, ikke mellom appelsintrær – og uten gitar.

Lorca var en forening av motsetninger ingen trodde kunne forenes før han gjorde det. Det virker naturstridig at en homofil mann kunne skildre kvinner så sterkt og erotisk som han gjorde det i dramaene sine. Han var født midt i en møteplass for mange kulturer: Sigøynerne, de mauriske araberne og de kristne. Landskapet og folkesangene er med ham hele livet samtidig som han er modernist og surrealist. Slik fotograferer han den andalusiske landsby:

Øverst på det nakne fjell
et Golgatakors.
klart vann
og hundreårige oliventrær
i trange streder
tilhyllede menn,
og på tårnene
svingende værhaner.
i evighet svingende.
O, fortapte landsby
i sorgtunge Andalucia!

Og slik nektet han å kvitte seg med barndommen:

for jeg vil leve med det mørke barnet
som ville skjære i stykker sitt hjerte på åpent hav

Skuespillet Blodbryllup handler om en gammel blodsfeide som dukker opp midt i kjærlighetsfeiringen. Brudgommens mor vil for all del ikke miste sin sønn men det er nettopp intens morskjærlighet som utløser katastrofen. Etterpå er sorgen gjennomtrengende:

"Er det ingen her? Min sønn skulle ha svart. Men nå er han en favn visne blomster. Nå er min sønn en mørk stemme bak fjellene. Hold nå opp! Ingen får gråte i mitt hus!
Mine tårer kommer først når jeg er alene, og de kommer fra fotsålene, fra røttene; de er hetere enn blod."

Det fins noen diktere i verden som lærer oss at meningsløsheten, seksualiteten og døden kan oppleves samtidig, i et ubevoktet øyeblikk, ja i et uviktig øyeblikk, viser frem livsstrømmen som den er. Lorcas bilder er skrevet for sansene.
LastUpdated:20130607

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no