Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. mai JOSEF
2. mai LEONARDO DA VINCI
3. mai KORSMESSE
4. mai MONIKA
5. mai BARN OG GUDEBARN
6. mai FREUD OG UBEHAGET I KULTUREN
7. mai TAGORE
8. mai JEANNE D’ARC
9. mai PETER PAN
10. mai JOBS GUD
11. mai KONSTANTINOPEL
12. mai FLORENCE NIGHTINGALE
13. mai LUCIAS HEMMELIGHET
14. mai STRINDBERG
15. mai ST. HALLVARD
16. mai HELLIGE SKIPPERSKRØNER
17. mai NASJONALE MYTER
18. mai OMAR KHAYYAM
19. mai DUNSTAN OG DJEVELEN
20. mai BALZAC
21. mai PLATON
22. mai KONSTANTIN DEN STORE
23. mai KAPTEIN KIDD
24. mai KOPERNIKUS
25. mai ARTEMIS
26. mai KASPAR HAUSER
27. mai CALVIN
28. mai THALES
29. mai KONSTANTINOPELS FALL
30. mai FAUST
31. mai WALT WHITMAN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
HELLIGE SKIPPERSKRØNER
Historiens eneste kristnede skipperskrøne om den tapre irske munken Brendans opplevelsesfulle havreise på 500-tallet etter Kristi fødsel.
Brendan døde over 90 år gammel i år 578. Han skal ha vært født nær Tralee, Europas vestligste havneby, og oppdratt av en biskop til å bli en aktiv og driftig kristen som grunnla klostre i Irland, Skottland og Bretagne. Han skal også ha besøkt den store irske misjonær og biskop Columba på øya Iona. Men det som gjør Brendan spesiell, er beretningen om hans sjøreise, et unikt dokument i middelalderlitteraturen. Irene var Europas navigasjonskyndige, dessuten kunne de fortelle som få andre, og utviklet dermed som eneste nasjon i verden skipperskrøner som egen litterær genre, ”imrama.” Sankt Brendans Havseilas er den kristnede skipperskrøne.

Virkelighetsbakgrunnen er at seilkyndige munker dro omkring og opprettet klostre på kjente og ukjente øyer. Hva opplevde de ikke på veien? Brendan gjennomlever og overlever det meste uten å miste hodet eller troen, ikke helt ulikt Odyssevs. Mannskapet derimot, vakler hos begge.

Herens tjener Brendan hadde hørt at det fantes en øy der intet ondt eksisterte og ingen ulyd var å høre. Brendan lengtet etter å oppleve et slikt vidunderlig sted, valgte ut fjorten munker, forberedte seg faste, tok farvel med klosterbrødrene, fikk bygd en båt av furutre kledd med oksehud og seilte av gårde.

I femten dager seiler de godt, så får de vindstille en hel måned. Provianten tar slutt, angsten og misnøyen oppstår. Men de gir ikke opp, og finner en ubebodd fjelløy med et palass av marmor, med lysende juveler på veggene. Her er kjøtt, drikkevann og spisesett av sølv og gull. Brendan ber mannskapet ta med litt, bare akkurat det de trenger, ned i båten. Om natten fristes en munk til å stjele et gullbeger. Brendan avslører tyven i alles påhør.

Skjærtorsdag kommer de til fårenes øy (Færøyene?), hvor hver sau er på størrelse med en hjort. En engel med hvitt hår og unge øyne viser dem veien videre. På neste øy spiser de påskemåltidet av en av sauene de har tatt med seg, men øya begynner å røre på seg, og de kommer seg så vidt ombord igjen. Det var ingen øy, men en kjempefisk. Brendan sier at de får oppleve disse underverkene fordi de skal tro. På neste øy finner de et marmorhvitt tre med røde og hvite blader med hvite fugler, aldri har noen sett så skjønne fugler. Brendan får en av dem i tale. Den forteller at de er tidligere engler som falt sammen med han som falt til dødsriket, og dermed ble utelukket fra Herrens herlighet, men har fått nåde til å bosette seg i dette fugleparadiset.

Noen måneder senere kommer de til en øy med et kloster med kors, relikvieskrin og messebøker smykket med ametyster og prydet med gull og gedigne edelstener. Vannet på øya er søtere enn mjød.

Senere kommer en fryktinngytende sjøslange med glødende ildtunger mot dem. Brendan ber dem rolig be sine bønner. Et annet uhyre dreper det første og forsvinner. De ser også en griff, en drage og en ekte djevel. Så beskrives et røkdekket fjell. Helvete ligger åpent for deres øyne, det spyr ut ild og flammer og brennende tre og jern, bek og svovel (det vulkanske Island?).

På en klippe ligger en naken mann, hjelpeløs, medtatt, såret og sønderrevet og holder seg fast i en stenblokk med et tøystykke for øynene. Bølgene sliter i ham, og han ynker seg. Brendan spør hvem han er. Han forteller at han er Judas, og
st han kommer til dette stedet hver lørdag. Dette er for ham ikke er selve pinen, men pausen fra straffen han gjennomgår i helvete; han har nemlig helgefri, og da får han slippe med mild tortur i brenningene. Han hånes av djevlene, henger på kroker, gjennombores av spidd, kokes i bek og flås av dødninger ti ganger hver fredag før han senkes ned i saltbad og tvinges til å drikke flytende bly.

Til slutt kommer de til paradiset. Rundt ligger en hvit mur som rager opp til himmelen. De seiler mot porten voktet av drager. En ung, vakker mann møter dem og leder dem gjennom paradisets skoger og marker. Her er mild, søt blomsterduft, trærne bærer frukt uansett årstid. Torner, tistler og brennesle fins ikke, skogene er fulle av vilt, elvene flyter av melk og fjellene skinner av gull. Oppmerksomt iakttar Brendan lykksaligheten, ser engler og hører hvordan de gleder seg. Den unge mannnen sier at det de ikke ser, er hundre tusen ganger herligere enn det de ser.

Tre måneder tar turen tilbake til Irland. Men Brendan vet at han en gang vil komme tilbake hit. ”Og da han døde, tok han tusen sjeler med seg til himmelen,” står det mot slutten av beretningen om Sankt Brendans havseilas.

Den irske helgenen Brendans minnedag er 16. mai. I kunsten står han i et skip og leser messe mens fiskene lytter. Hans emblem er en hval, som skal symbolisere den store fisken de feiret påske på.

Den virkelige Brendan skal ha dødd mens han besøkte sin søster i Galway. Men det som helliggjorde ham, var FORTELLINGEN om hans liv, Brendan som mytisk eventyrer, gudbenådet kaptein og en religiøs leder som fikk oppleve mirakler. Det betegner drømmen om å bryte med hverdagens rutine og seile ut i de åndelige farvann ingen tidligere har våget seg ut på, for å vinne kunnskap og erfaring. Det kan være ensomt og farefylt, men man risikerer å få et gløtt inn i paradiset.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161028

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no