Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. mai JOSEF
2. mai LEONARDO DA VINCI
3. mai KORSMESSE
4. mai MONIKA
5. mai BARN OG GUDEBARN
6. mai FREUD OG UBEHAGET I KULTUREN
7. mai TAGORE
8. mai JEANNE D’ARC
9. mai PETER PAN
10. mai JOBS GUD
11. mai KONSTANTINOPEL
12. mai FLORENCE NIGHTINGALE
13. mai LUCIAS HEMMELIGHET
14. mai STRINDBERG
15. mai ST. HALLVARD
16. mai HELLIGE SKIPPERSKRØNER
17. mai NASJONALE MYTER
18. mai OMAR KHAYYAM
19. mai DUNSTAN OG DJEVELEN
20. mai BALZAC
21. mai PLATON
22. mai KONSTANTIN DEN STORE
23. mai KAPTEIN KIDD
24. mai KOPERNIKUS
25. mai ARTEMIS
26. mai KASPAR HAUSER
27. mai CALVIN
28. mai THALES
29. mai KONSTANTINOPELS FALL
30. mai FAUST
31. mai WALT WHITMAN

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
STRINDBERG
Om Sveriges største dikter til alle tider. Mäster Olof, Röda Rummet, Faderen, Fröken Julie og Till Damaskus. Dramatikeren som åpnet ukjente dører i sinnet.
”Jeg vil føres til graven en morgen klokken 8 for å unngå ansamling av nysgjerrige. Det må ikke finnes sted noen bisettelse i gravkapell, enda mindre i kirke. Jeg vil ligge på den nye kirkegården, men ikke i de rikes område på forfengelighetens marked.”

Slik skrev han manuskriptet til sin død i vitners nærvær. Noen dager senere, en måned etter Titanics forlis, klokken halv fem om ettermiddagen 14. mai 1912, døde han. Hans datter Greta la krusifikset som hadde stått på skrivebordet på hans bryst, slik han hadde bedt henne om. August Strindberg ble 64 år.

Strindberg er Sveriges største dikter til alle tider. Hans opplevelse av verden ser ut til å være basert på en sterk og usedvanlig energi med en evne til å kjenne seg i slekt med en livsstrøm mer brutal, skjønnere, voldsommere og mer intens enn hverdagens, og med en påfølgende fri og uredd holdning til alt. Hans indre liv beherskes av politiske, erotiske og religiøse visjoner. I tillegg dyrket, skapte og levde han ut sin egen myte, til tider i grenseløs selvopptatthet og med et temperament så labilt at han ennå nær 100 år etter sin død virker farlig. Og han søkte mot en middelaldersk oppfatning av sammenhengene i verden, tydelig i ”Ockulta Dagboken,” der han noterte hendelser som han plasserte i magisk-poetisk sammenheng. En dag leser han noe som gjør at han begynner å lengte etter livet etter dette. Da oppdager han ved en tilfeldighet at mystikeren Swedenborg hadde dødd den 29. mars 1772, og skriver: ”Jeg så i almanakken: det var den 29. mars.” Slik malte han en vanlig dato sort og okkult.

Strindbergs slekt kom fra Norrland, og han skrøt av at han hadde sameblod i årene. Da han var 13, døde moren av lungetuberkulose. Han forteller om en voldsom skyldfølelse fordi han onanerer. Han blir huslærer. Han leier et værelse hos en lege i et fornemt strøk av byen. En dag blir han nektet å prøve seg som skuespiller ved et teater, tar det som et knusende nederlag og tar opium. Dagen etter tenker han at livet er ødelagt. I denne stemningen begynner å fantasere rundt sin egen situasjon utifra noe han leser. Etter to timer har han en komedie ferdig i hodet. Det går av seg selv, uten hans vilje og medvirkning. Etter fire dager er stykket ferdig, og han trekker et dypt sukk. Smerten er over. Fra nå av har han noe å leve for: Diktningen.

Sommeren 1872 skrev han sitt første verk av betydning, det historiske dramaet Mäster Olof, med handling fra reformasjonstiden. Olof og Gert ivrer begge for forandringer. Gert mener at åndelig frihet også betinger at den verdslige makten blir erobret. Olof er mer moderat, Gert stempler ham som forræder. Olof sier at Gert vil dra ham ut i en ulykke. Gert svarer:

”Ja, hvis det er ulykke, å bli berøvet all jordisk lykke, å slepes i fengsel, lide i fattigdom, hånes og foraktes for sannheten. Jeg trodde du skulle forstå meg; jeg regnet med din hjelp, for du har stadig ilden i behold, men jeg ser at verden lokker deg, følg med strømmen og bli lykkelig.”

Modell for Olof er Olaus Petri, en reformator og historiker som oversatte Bibelen og innførte reformasjonen i Sverige. Mäster Olof har en jordnær og skarp dialog og hurtige vekslinger. Det var noe nytt, altfor nytt for teatrene, og Strindberg omarbeidet det i ni år før det kunne bli fremført. Da hadde han allerede slått gjennom med svensk litteraturs første moderne roman, Röda Rummet. I mellomtiden hadde han vært konsekvent fattig, plaget av smerter, skandaler og store svingninger og levd på lånte penger. 9. januar 1879, med dobbelt så mye gjeld som han kunne betale, erklærte han seg konkurs. Kreditorene godtok 60 % akkord, og konkursen gjorde at han fikk ordnet opp i økonomien så han kunne konsentrere seg om diktningen.

Röda Rummets hovedperson, Arvid Falk, slutter som embetsmann og går over i journalistyrket for å avsløre urettferdighet og svindel. Boken er et satirisk tidsbilde av snyltere, artister, veldedighetsdamer og fattige bohemer som forsøker å stille sulten ved å lese høyt for hverandre fra en kokebok. Romanens kraft ligger i dens liketilhet. Strindberg beskriver virkeligheten slik folk oppfatter den. Aftonbladet skriver at alt denne forfatteren rører ved blir urent, Dagens Nyheter kaller ham et geni. Strindberg elsker de motstridende reaksjonene. Nå er hans navn på alles lepper.

Rittmästarn, hovedpersonen i dramaet Fadren, er en sjalu ektemann. Hans kone Laura vil at deres datter skal bli maler, Ryttmästarn at hun skal bli lærerinne. Dette fører til en opprivende konflikt der Laura mistenker ham for ikke å være datterens far. Han kaster en brennende parafinlampe i hennes hode, blir lagt i tvangstrøye og dør. Laura sier at hun føler seg uskyldig i ugjerningen, for hendelsene har glidd frem på skinner mannen selv har lagt ut.

Fröken Julie handler om en mistilpasset herregårdsfrøken som forfører sin tjener Jean en midtsommernatt. Han faller for fristelsen, og sier han alltid har elsket henne . Hun kan ikke akseptere det som har skjedd og dreper seg med hans barberkniv. Dödsdansen er en blottleggelse av de destruktive kreftene det moderne ekteskap avslører i to mennesker. I Påsk gir forfatteren nye bilder til kristne myter og gjør dem forståelige for samtiden. Till Damaskus henspiller på Paulus’ omvendelse da han på vei til sin onde gjerning ser frelseren i et syn. Strindbergs hovedperson er en forvirret, forfyllet, beryktet og pengelens forfatter på flukt fra sin egen fortid. Den arketypiske figuren Moren sier:

”Min sønn, du har forlatt Jerusalem og du er på vei til Damaskus. Reis. Søk først opp dem du har noe å si; begynn med din hustru.”

August Strindberg gjennomlevde tre korte, ulykkelige ekteskap, forsøkte å lage gull i Paris, var hensynsløst selvutleverende, kvinnesaksforkjemper som nederlagsdømt sloss for både mannen og kvinnen samtidig, glødende revolusjonær og selvopptatt bajas som dyrket og hegnet om diktermyten om sin egen person. Men først og fremst skrev han romaner og dramaer som åpnet noen dører inn i menneskesinnet til rom vi ikke visste om.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161028

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no