Mytekalenderen        Mytekalenderen på din mobiltelefon  |  mytekalender.com  |  Mytekalenderen på Facebook  |  Antonio Vivaldi: Allegro fra fagott-konsert i e-moll  |  Logg inn
        Søk kun titler:
1. apr MYTOLOGIENS NARRER
2. apr CASANOVA
3. apr BILLEDSTRIDEN
4. apr EDITH SÖDERGRAN
5. apr MYTISKE OVERSVØMMELSER
6. apr THESEVS
7. apr KORSFESTELSENS PARADOKS
8. apr BUDDHAS FØDSELSDAG
9. apr RABELAIS
10. apr KAHLIL GIBRAN
11. apr FORTUNA
12. apr GAGARIN
13. apr SONGKRAN
14. apr SOMMERDAGEN
15. apr MYTEN TITANIC
16. apr MAGNUS ORKNØYJARL
17. apr CAVAFY
18. apr SYNDEBUKKEN
19. apr LORD BYRON
20. apr HITLER
21. apr ROMAS GRUNNLEGGELSE
22. apr DEN EVIGE JØDE
23. apr ST. GEORG OG DRAGEN
24. apr TROJANSK HEST
25. apr EVANGELISTEN MARKUS
26. apr HAMLET
27. apr CARLOS CASTANEDA
28. apr FLORA
29. apr KATARINA AV SIENA
30. apr VALBORGSNATT

Mytekalender spesial
HVA ER MYTER?
SKJÆRTORSDAG: DETTE ER MITT BLOD
-
LANGFREDAG: LIDELSEN
PÅSKEHAREN
1. PÅSKEDAG: OPPSTANDELSENS MORGEN
PINSE
FREDAG DEN 13.
OM JANUAR
OM FEBRUAR
OM MARS
OM APRIL
OM MAI
OM JUNI
OM JULI
OM AUGUST
OM SEPTEMBER
OM OKTOBER
OM NOVEMBER
OM DESEMBER
HIMMELREISER
HUNDEDAGENE
SOMMERTID / VINTERTID
SOLFORMØRKELSE
FASTELAVN
.
.
SKUDDÅRSEKSTRA: EROS OG PSYKE
HAMLET
Om William Shakespeares liv og diktning. Legenden om Amled slik Saxo Grammaticus fortalte den. Fra folklore til eksistensielt drama.
"Å være eller ikke være, det er spørsmålet. For hva er edel ferd? Å tåle dette regn av sten og piler som en bitter skjebne sender mot oss, eller trekke sverdet mot et hav av sorger og gjøre slutt på dem?”

Vi ser for oss en ung, intens prins med en hodeskalle under armen. Hamlets tvil er blitt vår tids sinnbilde på teater, men også formuleringen av det grunnleggende dilemma: Skal vi akseptere skjebnen, eller skal vi handle?

William Shakespeare er verdenslitteraturens største dramatiker. Han ble født som sønn av en hanskemaker i Stratford-on-Avon, England i 1564, ingen vet nøyaktig når, men han ble døpt 26. april. Hans mest berømte skuespill er bygget på en skandinavisk myte.

Shakespeare var først kjent for dikt og sonetter med mye lidenskapelig kjærlighet. Mye av hans liv er ukjent, men han var medlem av en teatergruppe som skuespiller og forfatter, kjente teatret ut og inn, behersket sitt håndver og ble alt i 1598 omtalt som den fremste engelske dramatiker. Teatret var en populær folkefornøyelse. Shakespeare tjente penger. De siste fem år av sitt liv skrev han på heltid. Han døde i 1616 og ble gravlagt i sognekirken. Det er ingen avbildninger av ham fra hans levetid. Folk som kjente ham, skildrer ham som åpen, ærlig, omgjengelig og vittig.

Den originale fortellingen om prins Hamlet stammer fra Danmark. Historikeren Saxo Grammaticus forteller:

Ørvendel ble gift med kongsdatteren og fikk sønnen Amled. Ørvendels bror Fenge ble misunnelig, myrdet broren og tvang enken til å bli hans egen hustru. Fenge spredte ryktet at han ikke hadde kunnet holde ut å se den gode kvinnen lide under Ørvendels tyranni. Unge Amled visste at han var i livsfare om Fenge fikk mistanke om at han tenkte å hevne sin fars død. Amled spilte derfor gal, rotet i asken, skitnet seg til og pratet tull.

En galning var ikke mye å frykte, men Fenge ble usikker og ville finne ut hva som rørte seg i ungdommens sinn. Kongen tenkte Amled ville være ærlig overfor sin mor, og fikk en mann til å overhøre samtalen mellom de to mens Fenge selv var bortreist. Spionen skjulte seg under en dynge høy. Amled galte som en hane, fant spionen, stakk i høyet med sverdet og drepte ham, parterte liket, kokte det og ga det til svinene.

Moren bebreidet ham, men han svarte henne med å anklage henne for å ha tatt mannens morder til mann og fortsatte å spille gal. Fenge spurte etter spionen og Amled svarte at han hadde sett ham bli spist av svinene. Alle lo av narren. Fenge ville nå sende stesønnen til kongen av England. Amled gikk med på det, men avtalte hemmelig med sin mor at hun på årsdagen for hans avreise skulle by på gravøl over ham, som om han var han død, og at veggene da skulle dekkes med tepper.

To av kongens menn fulgte Amled på reisen med beskjed til den engelske kongen om drepe gutten. Det lyktes Amled å finne beskjeden, og forandre den til en oppfordring om å gi seg kongsdatteren til hustru og føre de to følgesvennene til galgen. I England utmerket Amled seg med så stor kløkt at kongen ikke betenkte seg: Amled ble gift og de to mennene hengt. Som bot for sine landsmenns død fikk Amled gull som han lot smelte ned i to hule staver. I Danmark trodde man at han var død. På årsdagen kom han hjem i hemmelighet. Som avtalt med moren ble gravølet holdt. Midt i festen viste Amled seg, galere enn noen gang. Hvor var det blitt av ledsagerne? "Den ene er her, den andre der,” svarte Amled muntert og pekte på stavene. Alle ble fulle og sovnet på gulvet. Amled rev teppene fra veggene, bandt dem til de sovende og tente på. Amled drepte kong Fenge i sovekammeret og ble så selv ny konge.

I Shakespeares drama kommer Hamlets far til ham som spøkelse, og slik får han vite sannheten om hvordan faren hans ble myrdet. Onkelen er morderen, som i originalhistorien. Hamlet dreper ved en feiltagelse kongens rådgiver fordi han tror det er kongen. Onkelen sender Hamlet til England for å få ham drept, men på veien blir skipet angrepet av pirater. De tar Hamlet til fange og sender ham tilbake til kongeriket. Ofelia, rådgiverens datter, skulle ha giftet seg med Hamlet, men når hun får vite hva han har gjort mot faren hennes, blir hun gal og drukner. Hennes bror bestemmer seg for å ta hevn og utfordrer Hamlet til fekting med sverd. Det ender blodig, men da er fokus for lengst forskjøvet fra den ytre handlingen til dilemmaer og erkjennelse. Skuespillet begynner som krim og ender som en gresk tragedie.
Shakespeares Hamlet er en intelligent ung mann som får innsikt i de store spørsmål ved å gruble over sin egen skjebne.

”Hva er en mann hvis hensikten med livet hans på jord er mat og søvn? Et dyr og ikke mer. Nei, han som skapte oss med vid forstand, hukommelse og framsyn, vil ikke at gudbenådet tankekraft skal mugne ubrukt i oss.”

I spenningsfeltet mellom å gruble og å handle uttrykkes vår tids eksistensielle dilemma. Hamlet er blitt verdensdramatikkens mest berømte tragedie. Intet verk utenom Bibelen er kommentert mer.

Shakespeare stjal fortellinger og forandret dem, utdypet karakterene, gjorde spenningen større, skrev om konfliktene til sin tids språk, beskrev menneskets mot, feighet, lidenskaper og ambivalens. Og dette var før de illusjonsskapende kulissene og dreiescenenes tid, det var mellom menneskene på scenen teatret måtte skapes, det var ordets teater. Temaene ble hentet fra Englands historie, romeren Plutarks levnetsbeskrivelser, andre forfatteres noveller, tidligere skuespill og en dansk legende. Shakesepeare knyttet seg til tradisjonene og førte dem videre, for slik å bidra til kulturens mytiske grunnfjell. Med et moderne blikk kan vi si at han ikke fant på noe selv. Med et blikk som ser litt lenger, kan vi si at noe så trivielt hadde han ikke tid til.
Facebook (med bilder)
LastUpdated:20161023

Copyright: Terje©Nordby, All Rights Reserved.
Vevmester: chris@dankel.no